Ini luahan hati Pak Long Setelah Malaysia Catat Jumlah Tertinggi 317 K3s Baharu

Membimbangkan!

Malaysia sekali lagi merek0dkan k3s tertinggi jang-kltan C0VlD-19 di negara ini apabila sejumlah 317 k3s baharu dicatatkan, lapor Awani Menurut Ketua Pengarah Kesihatan, Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah, kesemua k3s yang melibatkan jang-kltan dalam negara itu kebanyakannya mempunyai sejarah perjalanan ke Sabah

“Kesemua 317 k3s adalah k3s penvlaran di dalam negara yang melibatkan 303 k3s di kalangan warganegara dan 14 k3s bukan warganegara.

“Daripada 317 k3s tersebut, sebanyak 37 k3s merupakan pengunjung yang pulang dari Sabah.

“Ini menjadikan jumlah k3s dilaporkan mempunyai sejarah perjalanan ke Sabah sejak 20 September 2020 sebanyak 176 k3s.

“Penularan tertinggi direkodkan di Sabah dengan 155 k3s diikuti Kedah (102 k3s) dan Selangor (32 k3s),” katanya dalam sidang media di Putrajaya pada Sabtu. Dr Noor Hisham berkata, sejumlah 121 k3s yang pulih hari ini, menjadikan jumlah kumulatif k3s pulih sepenuhnya daripada C0VlD-19 sebanyak 10,216 k3s.

“Sehingga kini, 29 pesakkt positif C0VlD-19 dirwat di Unit Raw4tan Rapl (lCU) dengan empat daripadanya memerlukan bantuan pern4fasan,” katanya.

Kes Paling Tinggi Dalam Sejarah Malaysia. 317 K3s Positif Dan 121 K3s Sembuh Serta 1 Pemergian Direk0dkan Untuk Hari Ini

Sebentar tadi, Kementerian Kesihatan Malaysia memberitahu sebanyak 317 k3s baru telah dilaporkan hari ini (3 Oktober 2020). Menjadikan jumlah keseluruhan k3s setakat ini adalah sebanyak 12,088 k3s.

Daripada 317 k3s ini kesemuanya adalah k3s tempatan dan tiada k3s import. Jumlah k3s aktif dengan kebolehan jangkltan pula adalah sebanyak 1735 k3s. Manakala 29 pesaklt berada di lCU dan 4 k3s memerlukan bantuan pernafasan.

1 kes pemergian baru menjadikan jumlah pememrglan adalah sebanyak 137 k3s. 121 k3s telah pulih menjadikan jumlah pesaklt yang telah discaj dan sembuh sepenuhnya adalah sebanyak 10,216 k3s.

Persoalan langkah penutupan sekolah akhirnya terjawab

Ketua Pengarah Kesihatan, Tan Sri Datuk Seri Noor Hisham Abdullah memaklumkan bahawa langkah penutupan sekolah belum disy0rkan buat masa ini.

“Jadi kita lihat sekarang ini kalau sekolah tersebut ada jangkltan, contohnya dulu Klvster Tawar ada seorang guru yang terlibat p0sitif. Guru tersebut kembali ke sekolah dan jangkltan berlaku, barulah kita akan tutup sekolah.

“Tapi setakat ini kita tidak syorkan penutupan sekolah. Aktiviti boleh berjalan tapi kena berhati-hati (dan) patuh kepada prosedur 0perasi standard (SOP),”

Dia berkata dalam sidang media perkembangan C0VlD-19 hari ini.Sumber: KKM

C0VlD-19: Semua Tabika, Taska Kemas Di Z0n Merah Ditutup

Semua taman bimbingan kanak-kanak (tabika) dan taman asvhan kanak-kanak (taska) Jabatan Kemajuan Masyarakat (Kemas) yang berada dalam zon merah C0VlD-19 di seluruh negara kini ditutup.

Kata Ketua Pengarahnya Datuk Mohamad Yasid Bidin.Beliau berkata tindakan itu dibuat atas nasihat Kementerian Kesihatan (KKM). Ini bagi membendung penvlaran wbak C0VlD-19 dalam kalangan murid dan petugas.

“Setakat ini, sebanyak 281 tabika dan sembilan taska di Kedah, Terengganu dan Sabah membabitkan 6,699 murid telah ditutup… Namun kami jangkakan mungkin akan ada lagi (tabika dan taska) di zon merah di negeri lain yang akan ditutup,”

katanya kepada pemberita selepas Wacana Ilmu Wanita Inspirasiku, di sini hari ini. Menurutnya penutupan itu adalah sehingga mendapat kebenaran untuk beroperasi daripada KKM.

Program anjuran Kemas itu dirasmikan oleh Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Parlimen dan Undang-undang) Datuk Shabudin Yahaya yang juga Ahli P4rlimen Tasek Gelugor. Mengulas lanjut, Mohamad Yazid berkata sejak ber0perasi semula, tabika dan taska Kemas mematuhi sepenuhnya prosedur 0perasi standard

Yang ditetapkan pihak berkuasa termasuk membenarkan hanya 30 hingga 50 peratus kehadiran pada setiap hari bergantung pada keluasan kelas. “Mereka datang ke kelas secara bergilir contohnya jika A datang hari ini esok dia tidak hadir kerana bagi memberi peluang murid b pula hadir.

“Kelas kami juga memang mematuhi SOP ditetapkan malah disanitasi setiap hari oleh petugas Kemas,” katanya. Beliau berkata ketika ini terdapat 11,900 kelas membabitkan 220,000 murid tabika dan taska Kemas di seluruh negara

Berikut luahan hati Ismail Sabri di FB milik beliau

“Pak Long baca semua k0men dan ulasan di Facebook, Twitter dan IG Pak Long. “Pak Long ingin ucapkan terima kasih kepada semua yang memberi pandangan.

Pak Long ambil pendapat kalian semua di sudut pandang yang positif dalam melaksanakan yang terbaik untuk kalian semua. “Pak Long sedar sejak akhir-akhir ini terdapat penlngkatan jan-gkltan C0VlD-19 yang tinggi melibatkan peny3baran utama dari PATl iaitu Klvster Benteng di Sabah.

Dan melibatkan t4hanan pnj4ra iaitu Klvster Tembok, Kedah seperti mana diumumkan Ketua Pengarah Kesihatan. “Ya, Pak Long tahu rkyat gellsah, sedlh dan mar4h.

“Namun ketahui lah Pak Long sedang melakukan sedaya upaya Pak Long untuk memastikan setiap rkyat berada dalam keadaan selamat. “Dalam mesyuarat bersama Perdana Menteri, kita telah buat keputusan untuk terus memperket4tkan sempadan. Terutamanya Pantai Timur Sabah agar PATI tidak mudah l0los untuk m-lakkan jang-kltan kepada rkyat kita.

Kawalan, aset, dan anggota di tambah untuk memastikan kese-lamatan semua rkyat Malaysia. “SOP rentas daerah di Sabah juga dikeluarkan untuk memastikan penularan jangkltan dapat di kwal dengan sebaiknya.

“Task Force Operasi Pematuhan terus berjalan hingga hari ini. Begitu juga dengan 0perasi Sanitasi Awam untuk proses sanitasi lokasi-lokasi yang terlibat dalam penvlaran w4bak C0VlD-19 di seluruh negara.

“Pak Long jua mohon dari kalian semua.. agar teruskan kawalan kendiri dengan menjaga penj4rakan soslal. Pakai pelitup muka, dan juga kerap mencuci tangan untuk mel4wan C0VlD-19 ini.

“Musvh kita, C0VlD-19 ini tidak akan hilang selagi vaksln tidak ditemui. “Kita hampir berjaya melandaikan lengkvngan sebelum ini, tiada sebab untuk kita berptus asa hari ini.

“Salam hormat dari Pak Long. Jaga keselamatan kalian semua.. untuk diri sendiri, keluarga dan masyarakat kita.

Rata-rata netlzan mendoakan

“Terima kasih Pak Long dan semua yg sentiasa prihatin kpd rakyat. Semoga kita semua dipelihara Allah agar drpd virus yg bermaharajalela skrg ini. Bertambahlah kpd semua frontliners yg terlibat secara langsung atau x langsung dgn pesaklt C0vld-19

“Ye pak long.. PTI yg masuk kat sabah mmg dah hafal lorong2, cervk2 lubang tlkus yg dorg boleh masuk. Sabah da mcm 2nd home dorg da.. Trutama kat Lahad Datu, Tawau, Sandakan n Semporna..

Itu mmg h0tspot dorg..hrp dpt laaa hlang n tutup terus laluan dorg dri masuk ke kwsn 2 lg. “Pak long kalau tgk statistik kkm hari ni daerah Kota kinabalu suda zon merah tapi hairan sekolah belum ada arhan ditutup..

Harap kkm, mkn dan kpm ambil tindakan segera..tq. Dalam pada itu, satu kem4tian berkaitan jangkltan C0VlD-19 dilaporkan kepada Pusat Kesiapsiagaan dan Tindak Cepat Krisi-s Kebangsaan (CPRC)

Setakat 12 tengah hari ini menjadikan jumlah kumulatif k3s kem4tian meningkat 137 k3s.

Ismail Sabri jawab d4kwaan ahli p0litik pvnca k3s C0vld-19 menlngkat

PUTRAJAYA- Menteri Kanan (Klvster Keselamatan) Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob menasihatkan rkyat agar tidak panlk dan bimbang dengan penlngkatan k3s k0r0navlrus (C0vld-19) di negara ini.

Beliau berkata, meskipun angka p0sitif kor0na-vlrus (C0vld-19) dilihat besar. Namun kebanyakan k3s itu melibatkan tah4nan pe-njra di Kedah dan Sabah, yang terasing daripada komuniti.

“Rkyat diharap tidak terlalu panlk, walaupun rkyat mungkin m4rah pada saya kerana kata jangan panlk… Tetapi walaupun begitu jangan ambil lewa dan rasa selesa…

Sentiasalah perketatkan kawalan kendiri, selagi va-ksin tidak ditemui,” katanya. Ditanya dkwaan orang p0litik berkempen di Sabah adalah pvnca penlngkatan k3s C0vld-19 dalam negara.

Ismail Sabri berkata lebih 13,000 sarlngan dilakukan dan lebih kurang 130 adalah p0sitif. Iaitu satu peratus daripada mereka yang kembali dari Sabah.

“Satu peratus itu bukan orang p0litik semata-mata, turut melibatkan pelancong. Orang yang mempunyai tugasan rasmi dan urusan perniagaan”, katanya. Ismail Sabri juga menegaskan tidak ada keperluan untuk melaksanakan semula Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) di seluruh negara.

Beliau berkata, k3s di negeri-negeri lain juga mencatatkan angka yang rendah, sama ada satu hingga tiga k3s sahaja, kecuali Selangor 31, namun ia belum sampai ke tahap mrah. “Jadi kalau kita tengok, kebanyakan satu atau dua k3s di setiap negeri, jadi bukan satu perkara yang memb-imbangkan. “Kalau satu, dua k3s kita nak buat sekatan satu negara, sampai bila pun negara kita PKP…,” katanya.

Sumber:lamanmaya