Wanita diberitahu hidap kans3r tahap 4 ketika hamil 8 bulan, nota rayuan kepada doktor und4ng h1ba

PEMERGIAN ibu kepada dua anak selepas hampir dua bulan bert4rung ny4wa mel4wan peny4kit kans3r payud4ra bukan sahaja memberi kesan kepada keluarga tetapi juga rakan rapatnya.

Turut bersedih dengan pemergian Noor Athirah Mohd Ariff, 24, adalah kakak angkatnya, Sofea Yanna Abdullah yang berkongsi berita duka itu menerusi satu posting di Facebooknya baru-baru ini.

Menurut Sofea Yanna, dia tidak menduga arw4h yang dikenalinya sejak tujuh tahun lalu pergi sekelip mata dalam keadaan anak keduanya yang masih kecil.

“Memang saya dan kawan-kawan yang lain terkejut. Tak sangka dia pergi begitu cepat sebab tak tahu pun dia s4kit selama ni.

“Selepas dia melahirkan anak kedua melalui kaedah pembed4han atas nasihat doktor ketika kandungan berusia lapan bulan dia koma sekejap.

“Dalam dua minggu sebelum dia meningg4l tu dia sedarkan diri dan dipindahkan ke wad biasa,” katanya kepada mStar.

Noor Athirah meningg4lkan dua anak yang masih kecil.

Jelas ibu kepada tiga anak itu, dia yakin Noor Athirah akan kembali pulih selepas melihat semangatnya melawan peny4kit tersebut.

“Sebaik saja dia dipindahkan ke wad biasa di h0spital Raja Perempuan Zainab II (HRPZ II), Kota Bharu (Kelantan) ramai ingatkan dia akan sembuh.

“Kali terakhir saya berhubung dengan dia 4 Julai lalu, dia cakap seolah-olah macam orang tak s4kit.

“Walaupun doktor cakap tak ada harapan tapi semangat dia tu kuat. Jadi ramai ingatkan dia boleh bertahan lama tapi tak sangka dia pergi jua,” kata jurumekap bebas itu.

Doktor cakap ‘esok’ tapi dia beritahu nak hari tu juga. Kiranya dia macam dah tahu-tahu dia nak pergi. Jadi petang tu husband bawa dua anak dia ke h0spital.

SOFEA YANNA ABDULLAH

Jurumekap

Pada masa sama, Yanna turut sedih mengenangkan nasib anak kedua Noor Athirah yang tidak sempat merasa setitik pun susu ibunya.

“Memang sedih sebab sepanjang tempoh hampir dua bulan tu anak dia tak pernah menyusu badan dan kini dijaga ibu arw4h di Tumpat, Kelantan.

“Walaupun dia sedar sekejap tapi memandangkan tengah Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) jadi memang tak boleh nak bawa anak dia ke wad.

Noor Athirah sempat bertemu dengan dua anaknya tetapi ketika itu dia sudah tenat.

“Buat masa ini, anak keduanya hanya bergantung pada susu formula khas untuk bayi pramatang. Anak keduanya itu juga mirip muka arw4h… Allah gantikan sebiji,” katanya.

Lebih memilukan, Yanna berkata arw4h turut membuat permintaan terakhir mahu bertemu dengan dua anaknya, petang sebelum dia menutup mata kira-kira pvkul1 pagi Khamis lalu.

“Petang sebelum dia tenat tu dia merayu-rayu pada doktor nak jumpa dua anak dia. Saya dapat tahu dia tulis nota sebab dia tak boleh nak bercakap sangat.

“Doktor cakap ‘esok’ tapi dia beritahu nak hari tu juga. Kiranya dia macam dah tahu-tahu dia nak pergi. Jadi petang tu husband bawa dua anak dia ke h0spital.

“Dia tengok tapi masa tu dah tak kenal siapa-siapa sebab dah tenat. Lepas tu awal pagi tu saya dapat tahu dia dah tak ada,” katanya.

Yanna berkata arwah hanya menyedari dia menghid4p k4nser payudara tahap empat selepas menjalani pemeriksaan ketika sarat hamil anak keduanya.

Jen4zah Noor Athirah selamat dikebumikan di kampung halamannya di Tumpat, Kelantan.

“Memang dia sendiri pun tak tahu sebab masa tu dia tengah mengandung. Dia ingatkan letih, lenguh-lenguh badan tu sebab mengandung.

“Bila kandungan dah lapan bulan barulah doktor dapat detect dia ada k4nser. Itu pun dah stage 4 dan sel k4nser tu dah mereb4k ke tulang belakang dia.

“Lepas tu doktor buat keputusan nak keluarkan baby secara pembed4han untuk selamatkan dua-dua nyawa sebelum keadaan dia kembali tenat sebaik sedar dari koma kira-kira dua minggu lalu,” katanya.

Jenazah Noor Athirah selamat dikebumikan di Tanah Perkubvran Islam Kok Pasir, Tumpat pada pagi Khamis lalu.

Noor Athirah meninggalkan suami, Muhammad Hairi Ramli, 27, dan dua anaknya, Muhammad Hairil Hafsya, 2, dan Muhammad Haidil Haziq yang kini sudah berusia hampir dua bulan.

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!!

Sumber: mstar