Selepas keputusan i-sinar keluar, sesuatu terjadi pada laman KWSP lepas muat naik hantaran terbaru

Seperti yang telah diumumkan oleh Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP), semakan status permohonan boleh mula dibuat pada 4 Januari 2021.

Semakan tersebut akan membolehkan para pemohon mengetahui sama ada permoh0nan diluluskan oleh pihak KWSP atau tidak.

Jika anda tidak berjaya, sama-sama kita tunggu jika pihak KWSP menyediakan kemudahan untuk membuat r4yuan.

Rata-rata pemohon iSinar mula berkongsi deb5ran di laman sosial Facebook masing-masing susulan ketibaan tarikh semakan permohonan skim berkenaan yang jatuh pada hari ini.

Difahamkan, pemohon kategori pertama boleh memeriksa kelulusan permohonan mereka bermula hari ini (4 Januari) menerusi pautan isinar manakala pemohon kategori kedua pula boleh berbuat demikian bermula 11 Januari depan.

Seorang pengguna Facebook dengan nama Erol memuat naik status berharap semoga hari ini akan membawa berita gembira buatnya sekaligus memberikan gambaran mengharapkan kelulusan skim i-Sinar yang telah dipohon.

“Harap 4 haribulan ini ada berita gembira buat saya,” katanya bersel0roh.

Kemaskini status tersebut turut mendapat hampir 400 komen daripada pengguna media sosial Facebook yang rata-ratanya bersetuju serta berharap semoga permohonan mereka diluluskan.

Seorang lagi pengguna dengan nama Muniman Unie turut mendoakan semoga urusan mereka yang memohon skim berkenaan dipermudahkan serta diluluskan.

“Hari ini adalah hari yang ditunggu-tunggu oleh kita semua. Semoga kita semua akan bersinar-sinar dan Insya-Allah dipermudahkan urusan kita semua..Amin,” katanya.

Kemas kini status berkenaan turut mendapat respon positif daripada pengguna Facebook yang bersama-sama mengaminkan doa tersebut serta menyatakan harapan yang sama.

Terdahulu, Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) pada 2 Disember tahun lalu telah mengumumkan dua kategori ahli KWSP yang layak mengeluarkan wang simpanan Akaun 1 menerusi skim i-Sinar.

Kategori pertama yang layak adalah ahli KWSP yang bekerja di sektor formal, yang bekerja sendiri dan bekerja dalam sekt0r ek0nomi gig serta ahli KWSP yang sudah lama tidak mencarum, yang hilang pekerjaan, suri rumah atau yang diberi n0tis cuti tanpa gaji.

Kategori kedua pula adalah untuk ahli KWSP yang masih bekerja, tetapi mengalami pengurangan pendapatan keseluruhan sebanyak 30 peratus dan ke atas.

Difahamkan, pembayaran akan dibuat secara berperingkat dalam tempoh maksimum enam bulan dengan bayaran pertama sehingga RM 10,000.

Hantaran Terbaru Dari KWSP

Menerusi laman facebook KWSP, dilihat mereka memuat naik hantaran terbaru dengan menukar cover photo tapi apa yang menarik perhatian ialah menerusi komen komen yang diberikan dari warganet.

Reaksi Orang Ramai

Ramai tanya ni i-lestari utk bulan januari 2021 kenapa tak masuk lagi ye? Terima kasih.

Janjitemu apa kalau tarikh semua full sampai hujung bulan elok la pasal i sinar nie dah tamat.

Accnt 1 x lepas so accnt 2 terus kan je la lpas march nk mkn ap da la accnt 1 bersyaratt..nk minta duit sndri pon susahhh.

Mcm saya br brenti keja bulan Dis dsbbkan sarat mgndung xdapat apa2 pendapatan mcmna nak mohon i sinar.. Saya dah buat kateg0ri saya tp, gagal.. Perlukan d0kumen apa untuk terus apply.

Saya nk tnya utk apply i sinar kategori 2..sya dbrhntikan kerja tnpa sebarang n0tis..sya perlu bagi dokunen apa ya utk apply kategori 2 i sinar.

Nak tanya, bila permohonan kategori 2 dibuka nanti, pemohon kena pergi ke kwsp ke untuk serahkan document. Mintak admln jelaskan.. Sebab bngang ni, xlulus kategori 1 walaupun gaji kena p0tong 30 prcent..senak kepala nk pikir beli brg2 ank sekolah ni.

Sy nk tnya klu i sinar. Maksud permohonan dlm proses tu x lulus ke atau kena tggu smpi lulus. Bgi pencerahan.

ArticleByOM/KreditKosmo

Sumber via OBulan