Anak di wad C0vid-19 sedih tak mampu buat apa-apa bila bapa di wad biasa sempat mengadu lapar, nak mandi sebelum meninggl…

PEDIH menerima perkhabaran bahawa bapa kesayangan telah menghembuskan nafas terakhir, namun lebih pedih apabila tidak dapat insan berkenaan ketika saat-saat terakhir sebelum jena.zahnya dikebumikan.

Begitulah kisah pilu yang dilalui oleh wanita ini saat bapanya, Roslan Ahmad, menghembuskan nafas terakhir pada 5 Mei lalu.

Video yang dikongsikan di aplikasi TikTok yang memaparkan gambar kenangan bersama ar.wah bapa dan diakhiri dengan gambar pusara lelaki tersebut, benar-benar meruntun hati netizen.

“The hardest moment was I received the news that abah pa.ssed away (Saat yang paling sukar adalah apabila aku menerima berita pemergian abah), masa aku masih terla.ntar sa.kit di hospital dan tak dapat tengok abah kebumi,” demikian kapsyen pada video berkenaan yang sehingga kini meraih lebih 201,000 jumlah tontonan.

Berkongsi cerita dengan mStar, Affea Firzana yang menetap di Pasir Gudang, Johor berkata in.siden pilu itu berlaku ketika minggu pertama umat Islam menyambut Ramadan.

“Ketika itu saya mula ja.tuh s.akit. Bermula dengan d.emam dan simptom-simptom lain yang dialami pes.akit Co.vid-19. Masa itu memang saya tak syak yang saya dija.ngkiti virus berkenaan. Ingat biasa sahaja.

Affea yang merupakan anak bongsu daripada lima adik beradik sangat rapat dengan a.rwah abahnya.

“Ar.wah abah kata, dia tak sanggup tengok saya s.akit. Kalau boleh, biar dia yang tanggung kes.akitan saya tu. Dipendekkan cerita, dua hari kemudian abah dise.rang ga.strik. Bawa ke klinik dan dia dirujuk ke hospital kerana bacaan gulanya tinggi.

“Abah memang ada diabetes dan da.rah tinggi. Dia dimasukkan ke zon merah. Dalam masa yang sama, keadaan kesihatan saya merosot dan rupa-rupanya saya disahkan po.sitif C.ovid-19.

“Ketika itu saya juga dimasukkan ke hospital yang sama kerana alami sesak nafas. Walaupun di hospital sama, kami ditempatkan di wad berasingan… saya minta nak tengok abah tapi doktor tak benarkan,” cerita wanita berusia 27 tahun ini.

Menurutnya, dia hanya mampu berhubung menerusi panggilan telefon untuk mengetahui perkembangan kesihatan bapanya ketika itu.

Kenangan hari raya tahun sebelumnya di mana Affea memeluk arwah abahnya.

“Abah beritahu lapar dan nak mandi, tapi saya sedih sebab tak mampu buat apa-apa memandangkan saya juga sedang sa.kit. Tiada ahli keluarga dibenarkan menemani abah. Malam tu, dia telefon pula abang.

“Menurut abang, suara abah masa tu dah lemah. Akhirnya, abah menghembuskan nafas terakhir tengah malam itu. Saya pula hanya mengetahui perkara tersebut sekitar pukul 3 pagi.

“Hairan bila dapat WhatsApp bertalu-talu yang ucapkan takziah. Saya dah pelik. Bila diberitahu berita itu, saya tak tahu nak rasa apa-apa. Sedih sangat sebab tak dapat nak bersama-sama adik beradik lain uruskan a.rwah abah.

Saya hanya mampu kirim doa dari kejauhan buat masa ini. Juga hanya mampu tatap gambar pusara abah dari telefon bimbit.

AFFEA FIRZANA

ANAK

“Saya anak yang paling rapat dengannya namun tak mampu bersama-sama dengannya ketika saat akhir. Itu yang buatkan saya teramat sedih,” ujar anak bongsu daripada lima adik beradik ini.

Menurutnya yang senang disapa sebagai Affea, dia dirawat selama 14 hari di hospital dan masih dalam proses penyembuhan.

Tambahnya lagi, sejak bapanya dikebumikan, dia masih belum berpeluang untuk menziarahi pusara kerana pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP).

“Saya hanya mampu kirim doa dari kejauhan buat masa ini. Juga hanya mampu tatap gambar pusara abah dari telefon bimbit.

Affea kini melanjutkan pelajaran peringkat Ijazah Sarjana (Master) dalam jurusan Sumber Manusia.

“Sungguh pun begitu, saya reda dengan takdir yang tertulis. Apa yang mampu buatkan saya kuat adalah memikirkan ar.wah abah ‘dijemput’ pada bulan yang baik. Juga kata-kata sokongan serta doa daripada orang ramai.

“Tak sangka perkongsian di TikTok meraih perhatian ramai. Saya sekadar nak kongsi kisah ini bersama orang lain, supaya mereka yang masih ada ibu bapa dapat menghargai orang tua masing-masing selagi masih ada masa,”ujarnya lagi.

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih

Jom Tekan Like Page Kami Di Bawah Artikel ni.

PERHATIAN: Pihak kami tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak kami juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda.

Sementara itu, anda boleh baca juga kisah-kisah lain yang menarik dan menghiburkan di bawah ini yang dikongsikan seperti berikut: