Baru saja ibu Linda pergi menghadap ilahi . Beego pula terima berita duka.

Tak terkata bila dapat tahu ibu yang saya memang sangat-sangat rindu pergi ke negeri abadi pada Jumaat hari yang mulia ini.” Ibu pernah minta saya doakan dia ketika saya pergi umrah dulu supaya dia diberikan kesihatan yang baik, panjang umur dan kalau Allah nak ambil dia, ambillah hari Jumaat.

” Allahuakbar ibu, Allah makbul permintaan ibu. Tenanglah ibu di sana sebagai bidadari syurga. Linda sayang ibu. Semoga ayah dan semua keluarga terus kuat,”Demikian luahan hati pelakon Linda Hashim di Instagram mengenai pemergian ibu angkatnya, Rahimah Hashim, 50-an yang meninggI dnia awal pagi semalam.

Linda ketika dihubungi berkata, dia terkilan kerana sudah lama tidak bertemu ibu angkatnya di Banting, Selangor sejak Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) pertama tahun lalu.” Saya tiada emak, jadi ibu yang menggantikan tempat emak saya sejak berbelas tahun lalu. Bahkan ketika saya kali pertama bertemu keluarga Beego (suami) di Johor, ibu yang temankan.

” Semua mak cik saya tinggal jauh, jadi saya bergantung kasih dan harap dengan ibu. Apa-apa saya minta tolong dia temankan termasuk ke mana-mana. Dia akan ambil dan hantar.” Memang kami rapat. Tapi, disebabkan PKP kami tak dapat jumpa. Bukan dia saja, ayah kandung saya di Jelebu, Negeri Sembilan pun saya tak dapat jumpa,” katanya.

Linda berkata, dia diberitahu Rahimah mengalami demam biasa kelmarin dan lemah tubuh badan.

” Ayah (suami ibu angkat) bawa ke klinik untuk ambil ubat. Doktor kata kadar oksigen dan BP semakin merosoot, namun apabila buat ujian swab RTK COVlD-I9, keputusannya negatif.

” Memandangkan ibu ada kncing mnis dan ambil insulin, doktor minta dia dirujuk dan ditahan di hspital. Di sana ibu dua kali buat ujian swab RTK dan keadaannya tetap ngatif.

” Pada sebelah malam keadaannya makin teruk. Oksigen dan tekananBP merosot dan dia akhirnya menghembuskan nafas terakhir pada jam 1 pagi,” katanya.Linda berkata, sepanjang mengenali ibu, wanita itu sangat baik, lemah lembut dan tak pernah marah.

” Cakap pun baik-baik. Saya sayang dia dan suaminya. Kalau pergi ke rumahnya dia sediakan macam-macam. Dia adalah tempat saya mengadu masalah dan menangis.

” Ketika saya mengandung anak pertama, dia hadiahkan gelang emas untuk bayi padahal dia bukan orang senang dan hanya bekerja sebagai pengawal keselamatan,” katanya.Linda mengakui ibu dan suaminya sayangkan mereka sekeluarga, manakala dia pula menganggap anak-anak ibu seperti adik-beradiknya.

” Waktu nak buat umrah pada 2012, saya mesej dia minta doakan keselamatan perjalanan saya. Kemudian saya tanya dia nak saya doakan apa?” Dia minta doakan kesihatan dan kesejahteraannya. Tapi, kalau Allah nak ambil dia, ambillah hari Jumaat. Tak sangka permintaan itu jadi kenyataan.

” Saya pula memang buat seperti yang dipesan. Semua yang titip doa menerusi saya, pasti saya akan buat,” katanya.

Beego Reda 15 Ahli Keluarga Dijangkiti C0vid-19 Biarpun 2 Dos Vaksin

Aktor, Beego memuat naik video yang memaparkan ahli keluarganya menaiki ambulan untuk kuarantin kerana dijangkiti Covid-19 di laman instagram.Seramai 15 orang ahli anggota keluarganya di Johor Bahru dijangkiti C0vid-19.

Biarpun sedih kerana ada dalam kalangan keluarganya itu yang sudah lengkap dua dos v4ksinasi, namun dia reda kerana viru.s ini tetap boleh mengj4ngkiti.

“Tapi apa pun wabak ini tetap akan tunduk dengan rahmat Allah SWT. Yang pergi selamanya kerana dalam Rahmat Allah swt juga.”

Menjelaskan jika benar wabak ini adalah senjata biologi untuk mengurangi manusia, Beego, 41 mengingatkan semua bahawa jika meninggal dunia sekali pun, sebagai seorang Islam syurgalah tempatnya.

“pergi kerana wabak, syurga. Apa pun yang ada atas dunia bersama kita adalah pinjaman daripada sang Pencipta.”

“Bismillahillazi layadurrhu maa,smihi syai,un fil,arddi walafis sama hi wahuwassamiul alim.15 org ahli keluarga sy sendiri di johor bahru disahkan p0sitif. Yg dah complete dose pun positif. Mmg something yg tak terjangka oleh sy.. c0vid is real as it can get.. TAPI.. apapun virus ini.. tetap ia akan tunduk dgn Rahmat ALLAH SWT.. yg pergi selamanya kerana ia juga dalam Rahmat Allah swt..kalau iyapun VIR.US ini adalah biological weap0n for human thinning.. REMEMBER ALWAYS.. m4inya seorang itu sekiranya dib.unuh oleh agenda atau apapun.. sebagai seorang islam.. syurgalah tempat kamu.. m4ti kerana wab4k.. syurga juga buat kamu.. sy ingin mengambil kesempatan utk ucapkan takziah kepada semua kenalan sy yg kehil4ngan org tersayang.. pls bertabah, redha,zuhud dan istiqomah.. apapun yg ada atas dunia bersama kita.. adalah pinjaman dari sang pencipta. Salam..”

Semoga bertabah ya Beego sekeluarga.

sumber: Trending sangat.

Ibu ada minta kalau Tuhan nak ambil dia biarlah pada hari Jumaat. Sekali tak sangka permintaannya jadi kenyataan.

” Tak terkata bila dapat tahu ibu yang saya memang sangat-sangat rindu pergi ke negeri abadi pada Jumaat hari yang mulia ini. Ibu pernah minta saya doakan dia ketika saya pergi umrah dulu supaya dia diberikan kesihatan yang baik, panjang umur dan kalau Allah nak ambil dia, ambillah hari Jumaat. Allahuakbar ibu, Allah makbul permintaan ibu. Tenanglah ibu di sana sebagai bidadari syurga. Linda sayang ibu. Semoga ayah dan semua keluarga terus kuat,”

Demikian luahan hati pelakon Linda Hashim di Instagram mengenai kehilangan ibu angkatnya, Rahimah Hashim, 50-an yang pergi buat selamanya awal pagi semalam. Linda ketika dihubungi berkata, dia terkilan kerana sudah lama tidak bertemu ibu angkatnya di Banting, Selangor sejak Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) pertama tahun lalu.

” Saya tiada emak, jadi ibu yang menggantikan tempat emak saya sejak berbelas tahun lalu. Bahkan ketika saya kali pertama bertemu keluarga Beego (suami) di Johor, ibu yang temankan.  Semua mak cik saya tinggal jauh, jadi saya bergantung kasih dan harap dengan ibu. Apa-apa saya minta tolong dia temankan termasuk ke mana-mana. Dia akan ambil dan hantar. Memang kami rapat. Tapi, disebabkan PKP kami tak dapat jumpa. Bukan dia saja, ayah kandung saya di Jelebu, Negeri Sembilan pun saya tak dapat jumpa,” katanya.Linda berkata, dia diberitahu Rahimah mengalami demam biasa kelmarin dan lemah tubuh badan.

” Ayah (suami ibu angkat) bawa ke klinik untuk ambil ubat. Doktor kata kadar oksigen dan d4rah semakin merosot, namun apabila buat ujian swab RTK COVlD-I9, keputusannya negatif.  Memandangkan ibu ada kncing mnis dan ambil insulin, doktor minta dia dirujuk dan ditahan di hspital. Di sana ibu dua kali buat ujian swab RTK dan keadaannya tetap ngatif. Pada sebelah malam keadaannya makin t.eruk. Oksigen dan tekanan d4rah meroso.t dan dia akhirnya menghembvskan nfas terakhir pada jam 1 pagi,” katanya.

Linda berkata, sepanjang mengenali ibu, wanita itu sangat baik, lemah lembut dan tak pernah marah.”Cakap pun baik-baik. Saya sayang dia dan suaminya. Kalau pergi ke rumahnya dia sediakan macam-macam. Dia adalah tempat saya mengadu masalah dan menangis. Ketika saya mengandung anak pertama, dia hadiahkan gelang emas untuk bayi padahal dia bukan orang senang dan hanya bekerja sebagai pengawal keselamatan,” katanya.

Linda mengakui ibu dan suaminya sayangkan mereka sekeluarga, manakala dia pula menganggap anak-anak ibu seperti adik-beradiknya.”Waktu nak buat umrah pada 2012, saya mesej dia minta doakan keselamatan perjalanan saya. Kemudian saya tanya dia nak saya doakan apa? Dia minta doakan kesihatan dan kesejahteraannya. Tapi, kalau Allah nak ambil dia, ambillah hari Jumaat. Tak sangka permintaan itu jadi kenyataan. Saya pula memang buat seperti yang dipesan. Semua yang titip doa menerusi saya, pasti saya akan buat,” katanya.

Sumber: hmetr0

Doktor dedahkan ibu Achey kini bergantung pada tahap oksigen tertinggi. Sekali ini luahan Achey buat ramai yang sebak.

Pelawak Achey baru-baru ini ada memberitahu bahawa ibu kesayangan, Ngaisah Hassan,73, masih lagi dirawat di Hopsital Segamat dan bergantung kepada tahap oksigen paling tinggi untuk bernafas. Achey yang dihubungi sebuah media berkata, keadaan ibunya itu dimaklumkan doktor yang merawat di mana dia tidak boleh bernafas jika disalurkan oksigen bertahap rendah.

Doktor beritahu sekarang emak menggunakan tahap oksigen paling tinggi untuk bernafas. Namun, doktor cuba juga nak turunkan tahap oksigen itu tapi mak mungkin tak mampu nak bertahan. Dia dalam pada itu berharap agar ibunya terus kuat berjuang meskipun keadaanya stabil kerana sudah lebih 20 hari dia dirawat di hospital.

Tambahnya lagi, dia berhasrat untuk merawat syurganya itu sendiri di rumah dan telah menyiapkan peralatan perubatan lengkap seperti mesin oksigen untuk kegunaan bondanya kelak. Terdahulu, sekitar awal Ogos lalu, Achey berkongsi berita sedih apabila ibu, kakak serta abangnya telah disahkan positif CVD-19 setelah membuat ujian saringan. Sumber: Beautifulnara

Achey luahkan rasa syukur dan siap kongsikan perkembangan terkini ibunya. Segala perkembangan akan diberitahu oleh kakak dan kakak iparnya.

Sebelum ini, pelawak Achey memberitahu bahawa ibunya, Ngasiah bte Hassan berada dalam keadaan tidak baik dan meminta agar orang ramai mendoakan ibunya kembali pulih. Terbaharu, Achey meluahkan rasa bersyukur apabila ibunya semakin stabil walaupun masih ada jngkitan kvman dalam dr4h.

Kesihatan ibunya semakin baik

Menurut Achey, segala perkembangan mengenai ibunya itu diketahui daripada kakak dan kakak iparnya yang bertugas sebagai jururawat. Ibunya juga lebih selesa bercakap dengan kakaknya kerana sudah biasa menjaganya di rumah sebelum ini. Walau bagaimanapun, dia bersyukur dengan perkembangan kesihatan ibunya yang semakin baik walaupun laporan kesihatan yang diterimanya berubah-ubah setiap hari.

Untuk hari ini, alhamdulillah keadaan emak semakin stabil kerana mengikut kata doktor dan jururawat di hospital memaklumkan emak sangat kuat semangat untuk mel4wan v1rus itu. Emak sudah sedar dan tiup s4luran kenc1ng yang dipakai sebelum ini pun sudah ditangg4lkan. Malah, bantuan oks1gen emak pun tidak terlalu tinggi lagi dan dia juga sudah boleh tidur mengikut keselesaan selain meniar4p seperti disar4nkan doktor.

Berharap agar ibunya cepat sembuh

Achey atau nama penuhnya Mohd Nasir Hamzah mengatakan bahawa ibunya senang diurus serta mendengar kata doktor dan jururawat yang berada di hospital berkenaan. Ujarnya, dia berharap agar ibunya cepat sembuh dan dia juga turut berterima kasih kepada orang ramai yang telah mend0akan kesihatan ibunya.

Terima kasih atas doa-doa ikhlas kalian semua terhadap emak serta ahli keluarga saya yang lain untuk mereka kuat melaw4n jangki1tan pndemik ini. Pada masa sekarang, keadaan kesihatan emak saya bertambah stabil. Namun, untuk hari-hari seterusnya saya tidak pasti lagi tahap kesihatannya bagaimana pula. Apapun, saya mohon teruskan doa kalian untuk kesmbuhan emak saya termasuk semua pesak1t Covid-19 yang kini bert4rung di hspital.

Sumber : Harian Metro