Ada pula kajian menunjukkan satu berita baik buat sesiapa yang mangambil vksin AstraZeneca. Tak sangka ianya mampu beri perlindungan selama ini.

Dalam perang melw4n virus Covid-19, pelbagai usaha dilakukan termasuklah pemberian vaksin. Kajian baharu mendapati individu yang menerima vaksin Covid-19 Oxford-AstraZeneca akan mendapat perlindungan kuat yang boleh bertahan seumur hidup.

Memetik laporan Berita Harian, teknologi yang digunakan dalam penghasilan vaksin tersebut mewujudkan ‘kem latihan’ sel dalam tubuh penerima bagi mencari dan memusnahkan virus, termasuk varian baharu. Selain menghasilkan antibodi yang mem4t1kan virus, ini juga bermakna tubuh boleh terus menghasilkan sel penting dalam tempoh yang lama dan mungkin sepanjang hayat penerima.

Kajian saintis dalam jurnal Nature dari Oxford dan Switzerland berkata, perlindungan sel-T adalah ciri utama untuk vaksin yang menggunakan teknologi vektor adenovirus seperti AstraZeneca dan Johnson & Johnson. Sel-T yang dihasilkan daripada ‘kem latihan selular’ itu memiliki tahap kecergasan yang sangat tinggi.

Kajian terdahulu menunjukkan vaksin Oxford-AstraZeneca lebih berkesan untuk menghasilkan Sel-T berbanding vaksin mRNA seperti Pfizer dan Moderna. Walau apa pun vaksin yang berikan kepada kita, kita ambil dan capaikan imuniti kelompok dahulu. Bab ketahanan seumur hidup ni kita serahkan kepada saintis untuk buat kajian. Ambil vaksin, lindung diri, lindung semua.

Sumber : Lobak Merah

PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau semua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Remy Ishak kelihatan tenang ambil vaksin sampaikan ada pulak petugas vaksin buat macam ni. Peminat akui cemburu dengan petugas vaksin tersebut.

Meskipun jumlah positif harian semakin meningkat, tetapi Malaysia mampu mencapai imuniti kelompok bagi vaksinasi Covid-19. Pujian juga wajar diberikan kepada golongan artis yang cakna dengan usaha untuk membanteras penularan wabak tersebut. Seronok dapat keluar & tengok ramai berkumpul untuk dapatkan vaksin…terubat rasa rindu mata untuk memandang.

Menerusi video terbaru dimuat naik ke Instagram miliknya, Remy Ishak berkongsi journey mendapatkan dos pertama vaksin tersebut. Gara-gara sudah sekian lama berkuarantin, dia akui berasa teruja serta ‘terubat rindu’ untuk melihat jumlah manusia yang ramai berkumpul di PPV KLCC.

Tenang disuntik vaksin…siap sempat tinjau lagi

Bukan sahaja suasana di sana, hero drama Pujaan Hati Kanda ini turut tidak melepaskan peluang untuk rakam detik dos pertamanya. Sepanjang proses vaksinasi, Remy Ishak kelihatan tenang menuruti setiap arahan frontliner yang bertugas. Malah, dia juga sempat ‘meninjau’ picagari saat vaksin disuntik serta ditampal sticker khas pada bajunya selesai proses tersebut.

Amboi saja kan pegang lama-lama…mimpi indah terus malam tidur ni

Namun menjengah ke ruangan komen, rata-rata peminat wanita nampaknya lebih tertumpu kepada pemvaksin tersebut. Selain dapat bertemu depan mata, rata-rata mereka luahkan rasa ‘cemburu’ kerana dia dapat memegang lengan Remy Ishak. Malah ada yang siap berseloroh bahawa semua petugas di situ dapat mimpi indah malam ini.

 

 

Sumber: IG remyishak via erinsakura

PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau semua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Makcik ni luah perasaan pada petugas pusat vaksin tentang anak menantu dia. Sebak rupanya ini yang terjadi.
Di dalam islam, apabila lelaki dan perempuan sah dinikahi secara automatik hubungan mereka menjadi muhrim.

Video Berada Di Bawah Artikel

Jadi ibu bapa pasangan tersebut secara automatik juga akan menjadi ibu bapa mereka. Contoh, ibu bapa isteri akan menjadi ibu bapa suami. Jika kita melayan ibu bapa sendiri dengan baik haruslah kita melayan ibu bapa mertua sama seperti ibu bapa kita sendiri.

Dengan keadaan zaman sekarang iaitu zaman covid, rata rata rakyat sedang berhati hati agar tidak dijangkiti. Dengan usaha pihak kerajaan untuk mencapai herd immunity dengan memberikan vaksin kepada rakyat masih di dalam peringkat yang rendah. Sekarang vaksin ditumpukan kepada warga emas kerana mereka antara golongan yang paling berisiko.

Kisah Seorang Tua Tentang Menantu Yang Hantar Dia Ke PPV

Satu video telah dimuatnaik ke Tiktok oleh individu bergelar Melia Bnb. Beliau bertugas di Pusat Pemberian Vaksin. Video tersebut mengisahkan bagaimana seorang warga emas yang berjumpa dengan Melia BnB mula meluahkan perasaan.

Menurut makcik ini, anak menantu dia yang hantar dia ke PPV tetapi pada mulanya menantu dia tidak mahu hantar kerana terlalu sibuk. Yang lebih menyedihkan makcik ini beritahu kerana menantunya nak cepat, makan pun tidak sempat sebelum pergi vaksin.

Melia berhajat untuk berjumpa dengan menantu makcik tersebut tetapi Melia ditegur makcik itu supaya jangan tanya atau cerita apa apa sebab makcik itu takut nanti dimarahi menantu.

Video:

https://web.facebook.com/318029782100231/videos/1245675149217468

Artikel : AwatttSyeikhh Network

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

PERHATIAN: Pihak kami tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak kami juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda.

Ramai yang risau tak dapat vaksin. Sekali nasihat Kj supaya rakyat bertenang sementara menunggu bekalan tambahan vaksin.
Masyarakat diminta bertenang sementara menunggu bekalan tambahan vaksin tiba di Malaysia tidak lama lagi kerana semua sasaran pemberian vaksin adalah berdasarkan pada perbekalan yang ada, kata Menteri Penyelaras Program Imunisasi COVID-19 Kebangsaan Khairy Jamaluddin.

“Bertenang. Bekalan akan sampai nanti. Saya tidak simpan mana-mana vaksin. Vaksin itu sampai saya hantar…kita dapat pelepasan lot (vaksin).. “…dari Bahagian Regulatori Farmasi Negara (NPRA), kita akan terus hantar pada negeri-negeri dan pusat pemberian vaksin (PPV) kita.. Kita punya kadar penggunaan vaksin kini 90 peratus.

“100 vaksin sampai, 90 akan diguna dalam tempoh beberapa hari. 10 tu ‘buffer’ sikit untuk janji temu akan datang,” katanya dalam sidang media program pertama pemberian vaksin sektor pengangkutan dikendalikan Lembaga Pelabuhan Klang bermula hari ini. Khairy berkata, penggunaan vaksin yang mencecah 90 peratus itu menyebabkan terdapat negeri yang sudah tidak mempunyai bekalan vaksin yang banyak.

Sumber: Bernama

PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau semua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Terkini Khairy Jamaluddin maklumkan pekerja kurier dan penghantar makanan akan mula terima vaksin mulai julai ini.
Pekerja Kurier & Penghantar Makanan Akan Mula Terima Vaksin Mulai Julai – KJ

Terkini Khairy Jamaluddin maklumkan pekerja kurier dan penghantar makanan akan mula terima vaksin mulai julai ini.

Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi (MOSTI), Khairy Jamaluddin memaklumkan bahawa kakitangan kurier serta pekerja penghantar makanan akan mula menerima vaksin pada bulan depan.

Katanya, perkata tersebut telah dimuktamadkan menerusi perbincangannya bersama Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Wee Ka Siong, lapor MalaysiaGazette. Terdahulu, beliau telah diminta untuk mengulas tentang kebimbangan pekerja kurier menjadi pembawa virus Covid-19 kerana bekerja dalam situasi yang terdedah dengan penularan wabak itu.

“Kita telah setuju untuk mula memberi vaksin kepada kakitangan kurier dan penghantar-penghantar makanan bermula Julai ini.” Menteri Penyelaras Program Imunisasi Covid-19 Kebangsaan (PICK) juga turut memaklumkan status penggunaan vaksin Pfizer kepada remaja akan diumumkan pada Khamis ini.

Sebelum ini, pada 18 Jun lepas beliau telah memaklumkan bahawa vaksin akan diberikan kepada pelajar Tingkatan 5 dan 6 selepas Pihak Berkuasa Kawalan Ddh meluluskan pengunaan vaksin Pfizer-BioNTech bagi individu berusia 12 tahun ke atas.

PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau semua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Berita Baik Untuk Pelajar Tingkatan 5 Dan 6. Terkini Khairy Jamaluddin Dedahkan Pelajar Tingkatan 5 Dan 6 Akan Mula Terima Suntikan Vaksin Pfizer Bermula Bulan Julai Ni.
Berita baik untuk pelajar tingkatan 5 dan 6 yang bakal mengambil peperiksaan bagi tahun ini! Menurut The Star, Menteri Penyelaras Program Imunisasi COVID 19 Kebangsaan (PICK), Khairy Jamaluddin memaklumkan bahawa pelajar yang bakal mengambil Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) dan Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia (STPM) bakal menerima dos pertama vaksin bermula Julai ini.

Khairy berkata, pelajar tingkatan 5 dan 6 ini akan menerima vaksin jenis Pfizer-BioNTech yang mana suntikan tersebut akan dilaksanakan di sekolah. Kita kena bagi vaksin kepada mereka pada awal persekolahan. Bila menteri pendidikan buat keputusan untuk benarkan pelajar ke sekolah, kita akan beri suntikan kepada mereka bermula pertengahan Julai atau awal Ogos bergantung kepada kes harian. “Mereka pergi sekolah dan akan disuntik di sana,” katanya.

Badan Bertindak Imunisasi COVID 19 (CITF) juga memutuskan semalam untuk memberi keutamaan kepada pelajar yang akan menduduki peperiksaan utama. Perkara itu juga dimaklumkan Menteri Kanan (Pendidikan) Radzi Jidin yang berkata, ia susulan daripada menerima kelulusan Bahagian Regulatori Farmasi Negara (NPRA) bagi penggunaan vaksin Pfizer-BioNTech terhadap individu berusia 12 tahun ke atas.

Menurut Khairy lagi, data peperiksaan tahunan yang diterima daripada Menteri Pendidikan juga menunjukkan terdapat 357,000 pelajar dan 47,000 guru di Tingkatan 5 dengan kerajaan yang berusaha untuk memvaksin golongan itu terlebih dahulu supaya boleh kembali ke sekolah semula. Semoga adik-adik kita yang menduduki peperiksaan ini dapat kembali belajar seperti biasa di sekolah semula.

PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau semua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Pemberian vaksin kepada senarai pekerja ini akan tetap dijalankan sepanjang SPP. KJ tampil akan wujudkan fasa ini.
Kuala Lumpur: Pemberian vaksin kepada pekerja sektor ekonomi yang sedang teruk yang beroperasi sepanjang pelaksanaan sekatan pergerakan penuh (SPP) dalam Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) 3.0 akan dilakukan dalam tempoh terdekat.

Menteri Penyelaras Program Imunisasi Covid-19 Kebangsaan (PICK) Khairy Jamaluddin berkata, pihaknya mewujudkan fasa keempat iaitu kawalan wabak selepas melihat penularan kes pandemik Covid-19 dalam kalangan sektor industri.

“Memang wujud fasa keempat iaitu fasa kawalan wabak, Jawatankuasa Khas Jaminan Akses Vaksin (JKJAV) membuat keputusan untuk memulakan pemberian vaksinasi kepada sektor ekonomi yang kritikal terutama bagi sektor yang perlu beroperasi sepanjang SPP.

Antara sektor terbabit adalah pembuatan, eksport, logistik, tenaga utiliti dan lain-lain. Sekarang ini, Badan Bertindak Imunisasi Covid-19 (CITF) sedang bekerjasama dengan kementerian seperti Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI), Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP),

Kementerian Kerja Raya, Kementerian Pelancongan dan agensi kerajaan lain untuk melaksanakan fasa keempat ini,” katanya dalam sidang media mingguan perkembangan PICK bersama Menteri Kesihatan Datuk Seri Dr Adham Baba di sini, hari ini.

Menurutnya, pihaknya akan bekerjasama dengan anak syarikat Kementerian Kesihatan (KKM), Protecthealth Corporation Sdn Bhd untuk menguruskan pengendalian suntikan bagi fasa empat itu.

“Vaksinasi kepada sektor industri ini bagi mempercepatkan pelaksanaan PICK dalam industri,” katanya. Sementara itu, Khairy berkata, vaksinasi kepada petugas media seperti dijanjikan bermula pada hari ini di Putrajaya. Hari ini, 98 pengamal media daripada agensi media tempatan dan antarabangsa sudah mula menerima vaksinasi di Putrajaya. Pada masa akan datang, lebih ramai pengamal media seluruh negara akan dapat tarikh temu janji bagi vaksinasi,” katanya.

Menurutnya, CITF sedang mendapatkan senarai nama daripada Jabatan Penerangan untuk memastikan petugas media mendapat perlindungan daripada Covid-19 apabila terpaksa menjalankan tugas secara fizikal sewaktu SPP.

Sumber : Harian Metro Online

PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau semua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Khairy Jamaluddin tampil maklumkan tiada sekatan sekiranya ada pihak yang mahu dapatkan vaksin secara ini. Sekali tidak lupa juga untuk titipkan pesanan ini.
Kerajaan Persekutuan tiada sekatan sekiranya kerajaan negeri atau pihak tertentu mahu membeli sendiri vaksin Covid-19. Menteri Penyelaras Program Imunisasi Covid-19 Kebangsaan (PICK) Khairy Jamaluddin Abu Bakar berkata, namun, pembelian itu perlu mengikut beberapa syarat selain mendapat kelulusan Bahagian Regulatori Farmasi Negara (NPRA).

Beliau berkata, sekiranya pihak berkaitan mahu membeli daripada pembekal sama yang membekalkan vaksin kepada Kerajaan Persekutuan, mereka perlu menunggu sehingga program vaksinasi selesai terlebih dahulu.

“Misalnya mahu beli Sinovac, bila program sudah selesai, kita tiada masalah tetapi bekalan kepada Kerajaan Persekutuan perlu diselesaikan dahulu, selepas itu barulah mereka boleh beli. Kalau mereka hendak beli daripada pembekal lain yang bukan menjadi pembekal kepada Kerajaan Persekutuan, itu pun tidak menjadi halangan,” katanya kepada media semalam.

Dalam perkembangan lain, Khairy Jamaluddin berkata, terdapat vaksin lain yang mendapat kelulusan daripada Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) tetapi tidak dibeli oleh Kerajaan Persekutuan. Namun sekiranya ada pihak atau kerajaan negeri mahu berunding dan membeli vaksin itu, mereka perlu mendaftar dengan NPRA.

“Ada vaksin lain sudah mendapat kelulusan WHO seperti Sinopham dan Moderna yang tidak dibeli Kerajaan Persekutuan, tetapi jika kerajaan negeri hendak bawa masuk vaksin jenis itu, boleh, cuma perlu mendaftar dengan NPRA. Memang tiada sekatan cuma itulah undang-undang kita, begitu juga jika ada hospital swasta yang mahu beli, perlu mengikut langkah yang sama,” katanya.

Setakat ini, tiga jenis vaksin yang sudah mendapat kelulusan NPRA adalah Pfizer, Sinovac dan AstraZeneca. Pada masa sama, Khairy Jamaluddin berkata, orang ramai dinasihati datang ke PPV pada waktu yang ditetapkan bagi mengelak berlaku kesesakan. Ada yang datang dua jam lebih awal hingga menyebabkan kesesakan di PPV dan kita tidak mahu ia menjejaskan kesihatan atau keselamatan penerima bagi mendapatkan vaksin,” katanya.

Ramai Yang Tertanya Soal Vaksin Buat Ibu Mengandung Dan Susukan Bayi. Sekali Khairy Jamaluddin Tampil Maklumkan Sesuatu Ini.
Menteri Penyelaras Program Imunisasi C0VID-19 Kebangsaan (PICK), Khairy Jamaluddin, memaklumkan ibu mengandung dan menyusukan anak boleh mengemas kini butiran status masing-masing pada aplikasi MySejahtera. Ini kerana, pertimbangan sewajarnya akan dibuat bagi menentukan jenis vaksin bersesuaian untuk ibu mengandung dan menyusukan anak.

Perkara tersebut turut dikongsi Khairy Jamaluddin menerusi hantaran di laman twitter miliknya. Selain itu, butiran berkaitan kandungan dan status penyusuan kini disertakan di bawah kemas kini alamat rumah, dalam ruangan vaksinasi, di aplikasi MySejahtera.

Malah, kesemua butiran berkenaan, termasuk alamat semasa, status kandungan dan penyusuan akan dipaparkan pada bahagian penilaian pemilik akaun MySejahtera.

Sumber : My Tv Viral

PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau semua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.