KWSP umum berita baik tentang pengeluaran akaun 1, Ketua pegawai beritahu bagaimana cara untuk pendahuluan maksimum antara RM 4000 hingga RM 10000

Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) mengumumkan perlncian dan kelayakan akses ke Akaun 1 bagi kemudahan i-Sinar.

Kenyataan rasmi oleh KWSP

Setelah meneliti dan menilai keadaan semasa , KWSP telah mengambiI langkah untuk memperluaskan skop i-Sinar yang merangkumi ahli yang kehiIangan pekerjaan , diberi cuti tanpa gaji atau tiada sumber pendapatan.

I-Sinar akan memberi manfaat kepada 2 Juta ahli yang layak dan dianggarkan sejumlah RM14 Billion akan tersedia untuk ahli yang layak.

Ahli yang layak boleh membuat permohonan bermula Disember 2020. Amaun akan dikreditkan dalam akaun bank ahli pada hujung bulan selepas permohonan dibuat.

Pengkreditan pertama akan bermula Januari 2021. Amaun pendahuluan ini akan dikreditkan secara berkala sehingga enam (6) bulan bermula pada tarikh pertama pengkreditan.

Secara umum , ahli yang layak boleh mengakses 10% daripada amaun simpanan mereka dalam akaun 1, tertakluk kepada baki minimum RM 100.

a. Ahli yang mempunyai baki RM90,000 dan ke bawah (Akaun 1) akan mempunyai akses kepada amaun sehingga RM 9,000. Amaun pendahuluan ini akan dikreditkan secara berkala sehingga enam (6) bulan dengan pendahuluan pertama sehingga RM4,000.

b. Ahli yang mempunyai baki lebih daripada RM90,000 (Akaun 1) akan mempunyai akses 10%. Walau bagaimanapun , amaun maksimum yang boleh didahulukan adalah RM60,000. Amaun pendahuluan ini akan dikreditkan secara berkala sehingga enam (6) bulan dengan pendahuluan pertama sehingga RM10,000.

Berikut contoh pengiraan yang diberikan oleh pihak KWSP

Ahli yang memilih untuk memohon kemudahan ini perlu menggantikan amaun yang telah didahulukan. Caruman baharu akan dikreditkan 100% ke dalam Akaun 1 sehingga amaun pendahuluan yang telah diterima telah digantikan semula. Selepas itu , caruman akan kembali ke kadar pecahan asal itu 70% bagi Akaun 1 dan 30% bagi Akaun 2.

Untuk menentukan amaun yang diperlukan untuk permohonan di bawah i-Sinar dan memastikan kelangsungan hidup semasa krlsis , ahli digalakka  untuk mendapatkan naslhat kewangan melalui Pegawai Khidmat Naslhat Persaraan KWSP dan/atau agensi kaunseIing dan Pengurusan Kredit.

Maklumat lanjut akan dimaklumkan dalam masa terdekat.

Kenyatan rasmi KWSP

Sumber : Jabatan Hal Ehwal Korporat EPF

Selain Itu , Lagi Berita Baik buat semua bila tarikh BSH (Bantuan Sara Hidup) diumumkan hari ini

PUTRAJAYA – Seramai 210,000 penerima diluluskan rayuan Bantuan Sara Hidup (BSH) 2020 dengan anggaran peruntukan sebanyak 231 jvta.

Kementerian Kewangan dalam satu kenyataan berkata, pembayaran kepada bayaran yang diluluskan akan dikreditkan terus ke akaun bank berdaftar mulai 23 November depan.

“Pembayaran ini akan memanfaatkan 192,000 isi rumah dan 18,000 penerima bujang berusia antara 40 hingga 59 tahun,” katanya di sini hari ini.

Kementerian Kewangan berkata, lebih 250,000 permohonan rayuan telah diterima dan setiap daripadanya diverifikasi semula oleh Lembaga Hasil Dalam Negeri Malaysia (LHDNM) dengan data terkini agensi-agensi berkaitan bagi menentukan kelayakan.

“Permohonan rayuan BSH 2020 ini telah dibuka antara 7 Ogos sehingga 6 September lalu bagi memastikan bantvan dapat disampaikan kepada mereka yang benar-benar layak dan memerlukan.

“Pemohon yang ditolak permohonannya sebelum ini telah dapat mengemukakan rayuan berserta dokumen berkaitan untuk disemak semula oleh LHDNM,” katanya.

Sementara itu, Kementerian Kewangan berkata, pembayaran BSH 2020 sebanyak 231 jvta kepada pemohon rayuan yang lulus menjadikan keseluruhan pembayaran BSH tahun ini sebanyak 5 bili0n.

Ini melibatkan 4.5 jvta penerima merangkumi 3.95 jvta isi rumah dan 550,000 penerima bujang berusia 40 hingg 59 tahun.

“Kerajaan sentiasa peka dan membantu dalam menjamln kelangsungan hidup rakyat.

“Insya-Allah, bantvan kerajaan akan sentiasa diperhalusl dan pelaksanaan usaha ini akan ditambahbaik dari semasa ke semasa,” katanya.

Semakan status kelulusan permohonan rayuan boleh dibuat di p0rtal BSH.

Sumber : Kosmo

Berita Baik, Diberi Nama I Sinar, KWSP Beritahu Bila Tarikh Boleh Bawa Keluar Akaun 1

KUALA LUMPUR: Individu layak boleh memohon pengeluaran simpanan Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) daripada Akaun 1, mulai bulan depan.

Jabatan Hal Ehwal Korporat KWSP dalam satu kenyataan memaklumkan, jika permohonan diluluskan, amaun boleh diakses sebanyak RM500 sebulan itu akan dikredltkan ke dalam akaun bank pemohon, bermula Januari tahun depan.

Katanya, perincian mengenai akses untuk inisiatif pengeluaran itu yang dikenali sebagai i-Sinar, akan diumumkan pada Rabu depan.

Sebelum ini Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata kerajaan pada mulanya amat berat hatl meluluskan pengeluaran Akaun Satu Kumpulan Wang Slmpanan Pekerja (KWSP).

Bagaimanapun, katanya, kel0nggaran diberikan kepada gol0ngan sasar, memandangkan sitvasi semasa segelintir rakyat yang terkesan dengan pandemlk C0VID 19 amat tervk.

“Bukan soal tak nak bagi, tapi macam mana nak lihat jamlnan masa depan pencarvm, apabila sudah keluarkan akaun dua, sekarang akaun satu.

“Jadi, apa jamlnan lepas bersara, tetapi kita lihat sitvasi amat gamat kerana ada yang memang terkesan dalam keadaan sekarang sehingga mungkin tiada duit.

“Tetapi, sebahagian besar pencarum simpanan tidak banyak, sekitar 5,000 hingga 10,000, jadi harus diperhalusi corak pengeluaran ini.

“Jadinya, kita buat keputusan secara bersasar,” katanya menerusi siaran eksklusif bersama Perdana Menteri, malam tadi.

Komen Dari Netizen

Kami seluruh rakyat Malaysia memohon pengeluaran wang kwsp akaun 1 berjumlah 10k secara ‘one off’ tanpa syarat lain, tanpa memilih yang bersasar atau tidak bersasar dan layak kepada semua pencarum untuk menerimanya..dan kepada pencarum kwsp yang akaun 1 bakinya tidak melebihi 10k, mohon dapat dikeluarkan 50% daripada simpanan itu..kepada yang bukan ahli kwsp atau ahli kwsp tetapi simpanannya sudah boleh keluar kerana sudah cukup umur mohon bagi sokongan..semoga dipermudahkan segala urusan, Amin.

Kalau tak berapa pandai bab ambil hati, Belajarlah untuk tidak menyakltkan hati.Masih tak memahami rupanya. Beri pilihan ahli tentukan samada ingin gunakan KWSP atau tidak.. bukannya hanya bersasar..
Kalau bersasar M40 tak boleh keluarkan.Tak merasai kesvkaran yg rakyat hadapi langsung.

Dye org pikir Masa umur Kita 55 tahun nnt.ada ke dye org pikir nasib Kita skg ni..ramai yg terjjas hllang pendapatan …bantvan yg diberikan brp lama blh bertahan…Cuba pikir klu diluluskan 10k makcik kiah blh buka warung kdai teh jual rojak Mee cendol karipap Dan mcm2 lg serta dpt duit cash harian utk tampung kehidupan harian…bantvan kna tunggu sebulan lagi baru dpt…pening2 aku dgn cara mcm ni.

Pengeluaran dari akaun EPF yang rakyat kebanyakkan carum sendiri pun dia claim as bantvan. Betul punya tak malu. Kalau tiap tiap bulan kerajaan yang carumkan takpe la jugak.

Sumber : BHOnline

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Jom Tekan Like Page Kami Di Bawah Artikel ni.

PERHATIAN: Pihak kami tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami.

Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak kami juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini.

Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda.