Mengejvtkan bila PDRM bongkar tentang update terkini kes berkaitan pendakwah muda yang mampu buat netizen terkejut

KUALA LUMPUR – Polis menggesa jika ada wanita yang mendkwa menjadi mngsa r0gol seorang penceramah bebas yang juga bekas peserta prpgram realiti keagamaan untuk tampil membuat lap0ran bagi tlndakan lanjut.

Ketua Penolong Pengarah Bahagian Slasatan Sksual, Wanita dan Kanak-kanak (D11) Bukit Aman, Asisten Komisioner Siti Kamsiah Hassan berkata, slasatan menyeluruh akan dijalankan termasuk mengesan mereka yang membuat p0sting di laman media sosial seperti Instagram atau medium lain untuk diambil keterangan susulan tular dkwaan terdapat individu yang dikatakan menjadi mngsa.

“Kita meminta mngsa atau saksl yang membuat pendedahan tampil buat lap0ran polis untuk membantu slasatan.

“Perdebatan dan komen-komen di media sosial semata-mata tanpa tlndakan lanjut untuk tampil menyalurkan maklumat kepada pihak polis tidak banyak membantu slasatan. Kepada mereka yang mendakwa menjadi mangsa, sila tampil membuat lap0ran segera,” katanya ketika dihubungi Sinar Harian hari ini.

Menurutnya, buat masa ini hanya terdapat satu lap0ran polis diterima dan slasatan masih di peringkat awal.

Semalam, penceramah bebas berusia 25 tahun itu diremann selama lima hari sehingga Selasa depan untuk siasatan di bawah Sksyen 376 Kanvn Kesksaan.

Terdahulu, Ketua Polis Daerah Shah Alam, Asisten Komisioner Baharudin Mat Taib berkata, penahanan penceramah bebas itu dibuat susulan lap0ran polis yang dibuat mngsa berusia lingkungan 20-an, Rabu lalu.

Berdasarkan keterangan mngsa, pada 11 September tahun lalu, dia telah keluar dengan suspek yang baharu dikenali di laman sosial Instagram menaiki kereta svspek jenis BMW untuk berbincang mengenai masalah kemurvngannya.

Svspek didkwa membawa mngsa makan di kedai makan di Shah Alam sebelum dibawa ke rumahnya di Seksyen 7, Shah Alam dengan alasan untuk memberikan penerangan berkenaan penyaklt tersebut.

Bagaimanapun, semasa di rumah itu, mangsa dikatakan telah dir0gol.

Sebelum ini, tular apabila seorang pemilik akaun Twitter mendkwa pendakwah terbabit mer0gol seorang gadis. Pemilik akaun berkenaan mendakwa rakannya mengalami travma akibat menjadi mngsa r0gol.

Reaksi Orang Ramai

Kalau baca tweet yg lps mmg ramai yg mengaku da kena kacauu dgn dai ni, cumanya nk kata betul atau tak kenyataan depa tu x mau la ckp kan, sbb Kita xtau ctr sebenar dr dua2 belah pihak, bole jd depaa buat ctr jaa, bole jd jugak ctr depaa tu betul tp ditpkok tambah, bole jd jugak ctr tu 100% btul, so biar jela polis n saksl or mgsa bg keterangan dulu, xyhla Kita seb0k nk ckp lebih mcm tau smua dr a-z, isuu ni bukan isuu biasa, ni luar biasa.

Jangan salahhkan sebelah pehak saja.kalau x sama x jadi.so Kita tunggu je kebenarannya nanti.

Ramai nye j tempah d0sa jadi haklm terutama wanita sikaki bawang. Kess dalam slsatan. Kalau bersalah nak membawang lantak lah. Kess setahun lepas. Tgok dulu mcamana slasatan polis kalau nak membawang pon. Patut harga bawang naik. Si0t betul.

Sumber : SinarHarian