Setelah berdiam diri. Ini perkembangan semasa kes yang melibatkan Ebit Lew.

Polis Diraja Malaysia (PDRM) dalam proses mengumpul bukti bagi melengkapkan siasatan kes melibatkan pendkwah bebas, Ustaz Ebit Lew. Pengarah Jabatan Si4st4n Jny4h (JSJ) Bukit Aman, Datuk Seri Abd. Jalil Hassan berkata, si4st4n berkenaan kes itu masih dijalankan.

“Kita sedang kumpul bukti bagi melengkapkan kertas sist4n. Pada masa sama, kita minta mana-mana pihak yang mempunyai maklumat berkenaan kes tersebut agar tampil menyalurkan maklumat kepada pihak polis,” katanya ketika dihubungi hari ini.

Katanya, siasatan dijalankan mengikut Seksyen 509 Kanvn Ks3ks44n, Sksy3n 14 Akta Kesalahan-Kesalahan Kecil 1955 serta Seksyen 23 Akta Komunikasi dan Multimedia 1998. Terdahulu, siasatan terhadap Ebit dilakukan selepas polis menerima laporan daripada beberapa individu yang mendakwa pendakwah itu terlibat dalam gangguan seksual. Beliau kemudiannya dipanggil polis pada 19 Ogos lalu untuk dirakam keterangan berhubung penyebaran video gangguan s3ksval itu, bagaimanapun beliau menafikan dakwaan itu dan menganggap ia satu ftn4h. Sumber – K! ONLINE

PDRM sahkan pihaknya ada lakukan geledah di rumah UEL untuk bantu siasatan. Namun belum dapat pastikan perkara ini lagi.

Polis mengesahkan menggeledah rumah pendkwah terkenal, Ebit Lew bagi melengkapkan siasatan, petang hari ini. Pengarah Jabatan S1asatan Jny4h (JSJ) Bukit Aman Datuk Seri Abd Jalil Hassan berkata, pihaknya hanya melakukan pengeledahan itu bagi tujuan siiasatan selepas pendakwah terbabit diambil keterangan siang tadi.

“Kita bukan meny3rbu rumah beliau (Ebit Lew) sebaliknya hanya proses menggeledah bagi melengkapkan proses siiasatan,” katanya ketika dihubungi. Namun masih belum dapat dipastikan sama ada terdapat rampaasan barangan bagi melengkapkan siiasatan setakat ini.

Terdahulu, tular di media sosial mengenai video lvcah yang menunjukkan lelaki mirip pendakwah terkenal itu. Dalam pada itu, Abd Jalil dalam kenyataan petang hari ini mengesahkan polis merakam keterangan Ebit atau nama sebenarnya Ebit Irawan Ibrahim Lew bagi membantu siiasatan berhubung kes ganggguan sekksval.

Beliau berkata, siasatan dilakukan mengikut Sesyen 509 Kanun Kesekksaan, Sesyen 14 Akta KesaIahan-KesaIahan Kecil 1955 serta Sesyen 23 Akta Komunikasi dan Multimedia 1998. “Slasatan akan diteruskan sehingga pihak polis berpuas hati untuk merujuk kes ini kepada Jabatan Peguam Negara bagi mendapat nasihat dan arahan lanjut. PoIis memohon kepada semua pihak untuk tidak membuat sebarang spekuIasi dan provookasi bagi memastikan kes ini dapat disiasat dengan telus,” katanya dalam kenyataan itu. Beliau juga menasihati orang ramai untuk tidak membuat penyebaran apa juga bahan yang boleh menjejaskan siiasatan pihak poIis. Sumber : Hmetro

Terkejut Ebit Lew tiba tiba muncul di gerai buah Azlee Senario. Tak sangka Ustaz Ebit siap beli lagi buah yang dia jual.

SELEPAS tular foto Azlee Senario berniaga di tepi jalan, personaliti dakwah iaitu Ebit Lew datang melawat gerai milik pelawak tersebut yang terletak di Bandar Saujana Utama, Sungai Buloh, Sabtu lalu. Menganggap ia satu kejutan yang besar, Azlee atau nama sebenarnya Azlee Jaafar meluahkan rasa syukur dengan kehadiran Ebit Lew yang memberi kata-kata semangat untuk dia terus mencari rezeki dalam tempoh pandemik Covid-19.
Menurut Azlee, pakar motivasi itu juga membeli buah-buahan yang dijualnya selain memberikan sedikit sumbangan berbentuk wang tunai.“Sejujurnya saya terkejut apabila gambar saya berniaga menjadi tular. Mungkin dari situ beliau nampak dan tergerak hati nak datang ke gerai saya. Bagi saya, ia satu kejutan yang amat besar.
“Saya sangat terharu dengan kehadirannya yang sanggup turun bertemu dengan saya di tapak berniaga. Dia memberi kata-kata semangat dan perangsang kepada saya agar jangan pernah berputus asa kerana Allah sayang.

“Semangat yang dia berikan sebagai satu sumber dan ilham untuk saya mencari rezeki di kala pandemik. Dia juga ada membeli buah-buahan serta sedikit sumbangan. “Saya sangat bersyukur dan berkat doanya, ramai orang datang membeli… Alhamdulillah,” kata Azlee kepada mStar.

Pada minggu lalu, tular foto Azlee sedang duduk berniaga buah-buahan sambil menunggu pelanggan di laman sosial dan rata-rata warganet meminta orang ramai untuk membantu pelawak itu dengan membeli hasil jualannya di tapak pasar malam di Saujana Utama, Sungai Buloh.

Azlee mula berniaga buah-buahan dan hasil laut seperti ikan, ketam, kupang, kerang, lala dan siput sedut di tapak pasar malam di Saujana Utama sejak Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) 3.0 dikuatkuasakan Jun lalu.

Dalam pada itu, Azlee mengakui banyak kerja termasuklah penggambaran filem serta konsert Senario terpaksa ditangguhkan berikutan kerajaan masih tidak membenarkan sebarang aktiviti seni. Biarpun terkesan dengan keadaan sekarang, pelawak berusia 54 tahun ini tidak pernah patah semangat untuk mencari sumber pendapatan bagi menyara kehidupannya sekeluarga.

Bukan sahaja buah-buahan, Azlee turut menjual hasil lautan seperti udang galah.

“Buat masa ini, semua aktiviti seni terpaksa ditangguhkan sehingga kerajaan membenarkan semula. Jadi, saya kena cari sumber pendapatan lagi. Sepatutnya saya dan ahli Senario lain menjalani penggambaran untuk filem kami di Terengganu.

“Semuanya sudah dirancang dan tinggal untuk jalankan penggambaran saja. Konsert 25 tahun Senario yang sepatutnya diadakan bulan November pun terpaksa ditunda. Tapi tak apa, ia tidak mematahkan semangat saya untuk mencari rezeki menyara keluarga.

“Sebab itu saya berniaga… walaupun berniaga buah-buahan dan seafood seperti udang galah tak banyak untung tapi saya dapatlah beli barangan keperluan serrta menyara keluarga dalam keadaan sekarang,” ujarnya.

Tular tentang Azlee Senario niaga buah di tapak pasar malam. Terkejut bila tiba tiba Raza Azura masuk komen.

Pelakon dan pengacara, Raja Azura mengajak orang ramai untuk sama-sama menyokong bisnes rakan artis yang juga merupakan pelawak, Azlee Senario. Menurut Raja Azura, Azlee kini difahamkan sedang menjalankan bisnes menjual buah-buahan segar di sebuah tapak pasar malam yang terletak di Saujana Utama.

“Jom support abang saya ni. Siapa nak buah-buahan Azle? Memang sedap fresh dan murah. Macam orangnya…pemurah. “Korang boleh pergi dekat tapak Pasar Malam Saujana Utama. Depan Petronas. beli buah je tau. Orang dia jangan sebab tuan buah tuuu dah kelat-kelat masam,” tulisnya.

Perkhabaran tersebut dikongsikan oleh pelakon filem, Magika itu menerusi sebuah hantaran yang dimuat naik di laman Instagram. Menerusi entri yang sama, Raja Azura juga dilihat sempat mengusik Azlee yang sibuk mempromosikan barangan jualannya itu. Dalam pada itu juga, Raja Azura turut memanjatkan doa semoga bisnes yang dijalankan oleh Azlee itu akan sentiasa dipermudahkan segala urusannya.

“Semoga Allah permudahkan segala urusan abang saya meniaga insyaallah amin. Support ok gais…..#kitajagakita,” katanya lagi. Selain buah-buahan, Azlee juga dilihat menjual beberapa produk berasaskan madu. Meninjau di ruangan komen, rata-rata warganet memberikan reaksi positif selain turut menitipkan ucapan selamat maju jaya buat Azlee.

“Manggis dia jual harga murah sangat. Berbaloi. “Terbaik Abang Azlee. Sempoi bak hang. “Murah manggis tu. Kalau boleh rentas, dah pergi dah dekat Abang Azlee. “Terbaik Abang Azlee meniaga. Nanti ada kesempatan saya pergi terjah,” antara reaksi-reaksi warganet di laman Instagram. Jom sama2 kita support peniagaan abg azlee senario… semoga Allah luas dan permudahkan rezekinya.. amin.. Lokasi: tapak pasar SAUJANA UTAMA

Tular Gambar Azlee Senario Berniaga Buah Dekat Tepi Jalan. Ramai Yang Puji Bila Azlee Bersikap Macam Ni.

Ramai individu yang terkesan dengan situasi ketika pandemik Covid-19 melanda negara termasuklah golongan selebriti. Sebab itulah kita dapat lihat ada sesetengah selebriti mengambil inisiatif untuk melakukan sesuatu atau menjual produk makanan misalannya, untuk kelansungan hidup.

Baru-baru ini, viral sekeping foto di Twitter menunjukkan pelawak Azlee Senario berniaga menjual buah-buahan di tepi jalan. Foto terbabit dipercayai diambil oleh orang awam ketika Azlee sedang duduk sambil menunggu pelanggan di kedainya yang terletak di Saujana Utama, Sungai Buloh.