Keluarga Rabitah Harap Dapat Bawa Balik Jnazah Yang MninggaI Di Australia.

Alor Setar: Keluarga kepada wanita Malaysia yang mavt dalam kemaIangan di Griffith, Australia semalam, berharap dapat membawa pulang jnazah untuk dikebvmikan di kampung halamannya di Pekan Ayer Hltam, dekat sini.

Semalam, media melaporkan seorang wanita warganegara Malaysia dikenali sebagai Rabitah Hamed, 49, mavt dalam satu kemalangan di Griffith, Australia bagaimanapun tlada makIumat lanjut mengenai kejadian berkenaan.

Anak sulung mngsa, Rushaniena Izani, 26, berkata, ibunya yang juga seorang ibu tunggal, ke Griffith seorang diri pada bulan Februari tahun lalu untuk bekerja di sana.

“Saya dimaklumkan dia bekerja di sebuah kiIang pempr0sesan ayam. Pada 21 Februari ini genap setahun dia berada di sana. Dia sepatutnya berada di sana selama lima tahun dan akan puIang ke tanah air pada 2024.

“Saya tahu kejadian yang menlmpa ibu daripada ibu saudara yang tinggaI di Lunas, Kulim. Rakan serumah ibu di sana menghubungi ibu saudara dan memaklumkan kejadian tersebut dan difahamkan kereta yang dipandu ibu terb4bas sebelum dia tercmpak keluar dari tlngkap,” katanya ketika dihubungi Bernama di sini, hari ini.

Rushaniena berkata, jnazah ibunya kini berada di Hspital Sydney, Australia untuk pr0ses bed4h slasat dan dia bersama-sama dua adiknya masing-masing berumur 19 dan 14 tahun berharap jnazah dapat dibawa pulang ke Malaysia.

Menurut Rushaniena, pihak Wisma Putra telah menghubungi ibu saudaranya kira-kira 9.30 pagi hari ini yang bertanyakan sama ada mahu jnazah ibunya dikebvmikan di negara berkenaan atau dibawa pulang ke tanah air yang memerIukan kos sekitar RM50,000.

“Buat masa ini, tlada wakil keluarga yang ke sana. Kami sedang mengumpul dana kerana sangat berharap dapat membawa jnazah ibu pulang ke Malaysia untuk dikebvmikan di kampung halamannya.

“Kali terakhir kami berhubung dengan ibu sekitar dua, tiga hari lalu dan memang tlada sebarang perubahan yang ditunjukkan oleh ibu kerana dia bersembang dan gelak seperti biasa,” katanya.

Sumber: hm