Disebabkan terlalu ramai yang beratur untuk minta bantuan pada pejabat Syed Saddiq. Sekali polis tampil arahkan begini pula dan ini respon Syed Saddiq.

Ahli Parlimen Muar Syed Saddiq Syed Abdul Rahman meluahkan rasa kecewa apabila pejabat Parlimen Muar diarahkan tutup bermula esok oleh pihak polis berikutan jumlah kehadiran penduduk yang terlalu ramai. Menurut Syed Saddiq, penutupan itu berlaku berikutan jumlah orang ramai yang beratur di luar pejabatnya untuk mendapatkan bantuan bekalan keperluan harian yang tidak boleh dikawal.

“Saya diarahkan tutup pejabat Parlimen Muar mulai esok. Polis kata terlalu ramai orang beratur di luar pejabat. Sejak dua hari lepas, saya dan team Muar telah bekerja untuk mengagihkan bantuan makanan kepada 5,000 keluarga Muar. Biasanya ada dalam 150 lebih keluarga datang setiap hari. Tapi sejak dua hari lepas, jumlah keluarga yang datang telah naik tinggi. Orang sedang susah, lapar dan sakit. Mereka wajib dibantu. Saya tak boleh halang orang susah dan lapar datang minta bantuan. Rakyat Muar tanggungjawab saya,” tulisnya di ruangan media sosial.

Saya diarahkan tutup pejabat Parlimen Muar mulai esok. Polis kata terlalu ramai orang beratur di luar pejabat. Saya tak boleh halang orang susah & lapar datang minta bantuan. Rakyat Muar tanggungjawab saya.Kalau nak kompaun, kompaun saya!! Jangan tambah beban rakyat Muar!!

Tambah bekas Menteri Belia dan Sukan itu lagi, dia meminta untuk pihak polis tidak mengeluarkan kompuan ke atas keluarga yang bersusah payah datang beratur di luar pejabatnya untuk memohon bantuan.

“Kalau nak kompaun, kompaun saya. Pejabat itu di bawah kawal selia saya. Jangan tambah beban rakyat Muar. Mereka hanya mahu bantuan sampai ke tangan keluarga mereka,” ujarnya lagi. Sementara itu di laman Twitter, penutupan itu mengundang pelbagai reaksi wargamaya yang rata-ratanya kecewa dengan keputusan tersebut. Malah, ramai yang turut memberikan cadangan untuk penambaikan sistem dan lokasi agar dapat menampung jumlah hadirin yang datang.

“Cadangan, boleh gunakan khidmat Grabrider dan Grabdriver untuk bantu menghantar bekalan kepada Rakyat. Kalau Grabdriver banyaklah sikit boleh bawak sebab pakai kereta,” komen seorang wargamaya. “Saya cadangkan, YB gunakan sistem nombor. Beri nombor giliran, masa dan tarikh pemohon itu untuk datang collect. Lebih baik secara drive thru,” cadang seorang wargamaya.

“Bagi solusi untuk sesuatu tindakan etc sediakan dewan untuk pemohon. Kesian pada mereka yang datang untuk memohon bantuan,” kata seorang wargamaya. “Cadangan : pandu lalu, banyakkan pusat pemberian, hire orang untuk buat agihan e.g Grabcar @ teksi,” ujar seorang wargamaya.

“YB agihkan kepada ketua kampung lebih efektif. People no need to queue at your office. Ketua kampung kumpulkan maklumat people in need. Your team agihkan bekalan ke ketua kampung. Bukankah lebih efisien dari berpusat mcm ni?” tulis seorang wargamaya.

“Minta jasa baik Dato’ @Hasni_Johor untuk berbincang dengan polis Muar agar kejadian ini boleh diselesaikan dengan baik. Keadaan ekonomi rakyat yang susah harus diberi keutamaan juga,” komen seorang wargamaya lagi. Pada Isnin, Syed Saddiq mengumumkan pemberian bantuan food bank kepada hampir 5,000 keluarga di Muar dengan peruntukan sebanyak RM300,000.

Sumber : Gempak

PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau semua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Ngo sendiri terkejut bila ada orang susah minta bantuan yang pelik. Siap ada yang merayu supaya jadi bapa angkat kepada enam anak.

Kuala Lumpur: Dirayu supaya menjadi bapa angkat kepada enam anak, antara permintaan luar konteks yang diterima badan bukan kerajaan (NGO) ketika menghulurkan bantuan kepada golongan terjejas akibat pandemik covid-19.

Selain itu, ada pemohon yang meminta vitamin, daging itik salai dan peti sejuk tambahan, yang mana barangan itu dirasakan tidak ‘sesuai’, lalu tidak tidak dipertimbangkan. Pengerusi Intelek Muda Nasional (Intelek), Mohammad Fadly Mohd Zain berkata, dia menerima ‘tawaran’ untuk menjadi bapa angkat kepada enam beradik di Pulau Pinang selepas memeriksa permohonan golongan memerlukan, hari ini.

Katanya, permohonan itu dibuat ibu tunggal yang memberi alasan, sebagai pengerusi NGO, beliau berkemampuan untuk menyara semua anaknya. “Terkejut saya membaca profil kes yang dihantar pagi tadi. Pemohon mengatakan dia mengetahui Intelek banyak membantu masyarakat di dalam kesusahan dan dakwanya, anak-anaknya kurang kasih sayang dan perlukan perhatian seorang bapa.

“Ini antara permohonan pelik yang saya terima, walaupun sudah dinyatakan kami hanya menyalurkan bantuan dalam bentuk makanan (juga barangan keperluan), masih ada yang meminta yang bukan-bukan,” katanya ketika dihubungi, hari ini.

Selain itu, Mohammad Fadly berkata, Intelek juga menerima permohonan untuk peti sejuk tambahan, dan siasatan dibuat mendapati peti sejuk yang berada di rumah pemohon masih lagi elok. “Dalam kes ini, kami terpaksa bagi keutamaan kepada mereka yang betul-betul memerlukan terlebih dahulu kerana ramai lagi yang benar-benar susah,” katanya.

Sementara itu, aktivis masyarakat, Kuan Chee Heng atau Uncle Kentang berkata, antara permintaan pemohon yang terpaksa diabaikan adalah bantuan daging itik salai dan vitamin. Menurutnya, siasatan dibuat mendapati itik salai itu dimohon wanita 30-an yang sedang mengandung kerana mengidam dan ia tidak dapat dipenuhi suaminya disebabkan kehilangan kerja ketika PKP.

“Saya tahu dia mengandung tetapi kami hanya ada bekalan makanan asas untuk diagihkan. Jadi sukar memenuhi kemahuannya. “Sama juga yang meminta vitamin, kita tidak dapat penuhi. Sebelum PKP, individu itu mengambil pelbagai jenis makanan tambahan dan vitamin serta berharap kita dapat beri bekalan,” katanya.

Kuan berkata, di sebalik permintaan ‘istimewa’ sebegitu, beliau akan terus membantu orang memerlukan seikhlas mungkin dan memberi bantuan makanan agar tiada yang kelaparan. Beliau juga menjangkakan program bantuan itu akan berlangsung lama susulan arahan PKP yang dikenakan, malah setakat ini sudah menyalur 600 pek makanan kepada mereka yang terjejas.

Berikut reaksi warganet

“Org yg benar2 susah tidak akan meminta benda yg pelik2. Dapat makan nasi dgn telur dan sardin pun dah rasa sgt sedap dan bersyukur sgt2. Hanya org yg pernah ada pengalaman hidup susah faham perasaan itu.”

“Kat rumah aku entah berapa kali dpt sardin ,susu manis, tepung ,gula..beras entah berapa kg kampit tu byk lg..yg selalu kena beli sayur dan lauk..ank dua org, isteri masak ringkas je, jimat kan mn blh, x yah byk komplen ape org bg..hr ni dpt telur, esok bt lah lauk telur.. masing-masing cuba lwn keinginan nk mkn sedap2..tgk KFC pun cakap je nk mkn tu..tp hakikatnya skrg hidup takat mn yg blh”

“Pada peringkat awal aku x bersetuju dgn sesetengah pihak yg bgtau jgn terlalu mudah meminta-minta dan angkat bendera putih..baru paham..rupa2nya ada yg salah guna utk kepentingan diri sendiri…sehinggakan pihak berwajib xdpt menolong mereka yg memerlukan dgn sepatutnya…pihak berwajib pun kdg kala sukar nk pastikan kesahihan mereka yg memerlukan akhirnya bantuan tersebut sampai kpd org yg salah…”

sumber: hmetro

Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Sumber : trendingsangat.pw

PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau semua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Dikritik teruk gara gara isu bendera putih. Tak boleh berdiam akhirnya Nik Abduh tampil jelaskan pasal isu ini.

Ahli Parlimen Bachok, Nik Mohamad Abduh Nik Abdul Aziz akui pandangannya mengenai cadangan mengibarkan bendera putih mengundang kritikan warganet. Menerusi hantaran di akaun Facebooknya, Ahli Jawatankuasa Pas Pusat itu mengetahui ramai yang marah dan meminta beliau memohon maaf mengenai kenyataannya sebelum ini.

Bagaimanapun tegas Nik Mohamad Abduh, masing-masing berhak mempunyai pandangan dan cadangan sendiri. “Ramai marah dan minta saya memohon maaf. Pandangan ramai adalah satu pandangan yang diterima ramai.

“Pandangan kedua adalah pilihan saya. Tulisan saya sentiasa tegar untuk mengajak rakyat Malaysia berfikir secara dalam dan teliti. “Ia demi kesejahteraan negara. Seruan saya, lwn Covid-19 dengan kesatuan, doa dan usaha yang berterusan. Atau mudahnya, lwn Covid-19 dengan cara anjuran agama.

“Cadangan kekal cadangan. Ia bukan menjadi kebenaran hanya kerana viral. Siapa pun berhak menolak cadangan. Yang ditegah adalah menolak kebenaran. “Viral bukan panji kebenaran. Sebahagiannya kebaikan dan bagus sekali. Dan saya sentiasa yakin, sebahagian besarnya adalah hasutan dan tipu daya iblis.

“Ia mendorong kenistaan, kebencian dan perlecehan terhadap sesama insan. Janganlah ketika Allah menurunkan bencana Covid-19, Allah mengangkat akhlak, adab dan susila daripada kita semua,” coretnya.

Sebelum ini, kenyataan Nik Mohd Abduh yang berpendapat rakyat tidak sepatutnya diajar untuk mengangkat bendera putih, sebaliknya mereka perlu sentiasa berdoa supaya mendapat pertolongan daripada Allah SWT dalam segala hal.

Kenyataan itu dipercayai merujuk kepada kempen bendera putih yang dicadangkan rakyat untuk membantu mereka yang berdepan masalah kekurangan bekalan makanan sejak pelaksanaan

Sekatan Pergerakan Penuh awal Jun lalu.

Terdahulu, rakyat Malaysia tampil dengan satu kempen yang dipanggil #BenderaPutih di platform media sosial bermula semalam. Inisiatif itu bertujuan untuk membantu golongan yang terkesan akibat pandemik terutamanya yang putus bekalan makanan dan memerlukan bantuan segera sekaligus mendapat sokongan dalam kalangan rakyat.

Bagaimanapun, kenyataan beberapa individu yang kurang bersetuju dengan kempen berkenaan mengundang rasa tidak puas hati warganet.

Ibarat Kereta Rosak Tengah JaIan, Jangan Panggil TowTruck, Baca Ruqyah Saja Pada Kereta itu.” – Naim Daniel Sejak kebelakangan ini, warganet yang setuju dengan kempen bndera putih giat menggalakkan orang ramai untuk sertai tak kira jika anda pihak yang memerlukan atau yang menghulurkan bantuan. Ramai rkyat termasuk golongan selebriti menyokong kempen ini dan ia kini menjadi topik hangat diperkatakan di media sosial.

Bagaimanapun, Ahli Parlimen Bachok Nik Mohamad Abduh Nik Abdul Aziz tidak bersetuju dengan tujuan kempen itu diadakan. Menurut Sinar Harian, beliau berkata rakyat sepatutnya tidak diajar menghadapi kekalahan sebaliknya sentiasa berdoa meminta pertolongan daripada Allah SWT dalam segala hal.

Angkat tangan berdoa kepadaNya. Itulah bendera kekuatan dan optimis dalam ujian kehidupan. Jangan angkat kekalahan menghadapi ujian dengan mengajar rakyat mengangkat bendera putih.”

“Yang Berhormat, jika….” Penyanyi Naim Daniel tampil dengan nukilan khas olehnya ditujukan kepada Nik Abduh tentang kenyataan beliau berkenaan ‘berdoa kepada Allah SWT’ tersebut. Melalui Instagram, penyanyi svmpah itu telah memuat naik nukilannya yang berbunyi,

Yang Berhormat; Jika; Anak bini tak terabai makan minum mereka, wang di bank berjela angkanya, hutang piutang bebas semua; Mungkin saja; Hanya akan selesa untuk kita, berdoa dan terus berdoa, berdoa saja dari siang sekarang ke subuh esoknya.

Tanpa sebarang DAYA. Tanpa sebarang USAHA. Dalam erti kata lain, Naim bermaksud doa juga haruslah didvkung dan diikuti dengan usaha. Berdasarkan konteks ini, usaha itu adalah kempen bendera putih terbabit. Apatah lagi kempen tersebut adalah usaha yang baik demi membantu sesama rakyat yang benar-benar terkesan disebabkan pndemik covid-19 dan kini dalam kesusahan untuk meneruskan hidup.

Nukilan Naim itu mendapat respon yang baik dan ramai bersetuju dengan pendapatnya. Menurut Utusan, melalui ruangan komen Naim dilihat turut membalas respon peminat dan pengikutnya yang menyokong penulisannya itu.

Antara komen warganet, Berdoa itu memang wajib. Tapi kalau berdoa tanpa sebarang usaha sia-sia saja. Allah pun suruh kita berusaha, tawakal dan berdoa.” Naim kemudian membalas, Ibarat kereta r0sak tengah jalan, tak payah panggil tow truck, baca ruqyah saja pada kereta itu.” Dalam pada itu, Naim Daniel tampil berkongsi cara mudah untuk membuat bendera putih

CARA – CARA MEMBUAT BENDERA PUTIH

“Salam sejahtera semuanya, disini saya cuba sampaikan cara-cara untuk membuat bendera putih bagi meminta pertolongan makanan/sokongan emosi/kewangan menggunakan barang yang ada dirumah anda.

“Barang yang anda perlukan – Plastik putih/T Shirt putih, batang penyapu, gunting, dan getah sahaja.” “Harap dapat membantu kalian serba sedikit insyaallah, semoga Allah memeluk kalian dengan kemas, selalu.”

“Jangan melakukan sebarang tindakan yang mampu mengguris hati ahli keluarga kalian ya? Kita cuba lagi”. “BENDERA PUTIH BUKAN TANDA MENGALAH.” “BENDERA PUTIH BUKAN TANDA LEMAH.” “Jangan takut, jangan malu.”