Teruk dikrtik gara gara suruh rakyat usaha dan tak harapkan bendera putih. Sekali ini penjelasan dari Dsv.

empen bendera putih menjadi buah mulut masyarakat apabila tanda pagar bendera putih dan rakyat jaga rakyat telah mendapat sambutan hangat daripada warganet. Rata-rata masyarakat termasuk sebahagian ahli politik dan golongan artis turut menunjukkan sokongan padu terhadap kempen tersebut.

Walaubagaimanapun, tidak semua orang mengiktiraf kempen itu, malah ada yang mendakwa kempen berkenaan mengajar masyarakat agar lebih mudah mengalah dan turut bermotifkan politik.

Yang pasti, tsnami kempen bendera putih telah berjaya menjadi harapan baharu kepada golongan yang memerlukan bantuan. Sejak minggu lalu hangat diperkatakan mengenai kempen bendera putih sebagai isyarat memerlukan bantuan. Malah, ramai yang tampil membantu menghulurkan sumbangan kepada mereka yang susah.

Berusaha Jangan Harapkan Bendera Putih

Baru-baru ini, jutawan kosmetik Datuk Seri Vida ada memuat naik video di aplikasi TikTok singgah membeli di sebuah gerai kecil milik anak muda di kawasan perumahan. Video disediakan di bawah. Difahamkan, DSV memuat naik video itu bagi menjawab pertanyaan daripada pengikutnya yang memohon b.antuan makanan.

“Janganlah guna alasan PKP pendapatan terjejas nak beli pampers anak tak boleh, usaha. Tengok adik ni usaha. Pendapatan RM 200-RM 250 sehari kau mampu? Janji ada keinginan, janji ada usaha dan yang pentingnya kena bersih dan menu sedap,” katanya.

Dalam pada itu, Vida turut meminta mereka yang terjejas diluar sana supaya berusaha daripada bergantung dengan bantuan bendera putih sahaja. Perkongsian Vida itu mendapat pelbagai reaksi daripada warganetyang kurang senang dengan pendapatnya itu. Malah, ada yang mengatakan jika tidak mahu membantu lebih baik diam.

Kata warganet lagi, memang betul perlu berusaha tapi kempen bendera putih itu adalah pilihan terakhir bagi mereka yang kesusahan apatah lagi belum tentu ada modal untuk berniaga.

Reaksi Orang Ramai

Maaf dato vidah saya mencelah..kalau hidup senang mcm kamu mungkin kami tdak akan berbuat demikian tp apakan daya hidup kita tak sama..jgn la ckp yg mwngibarkan bendera putih ni pemalas..

mereka sedang berusaha…kibarkan bendera putih pun salah satu ik.htiar dan usaha..jika ada yg b.antu bersyukur.tp jika taknak memb.antu baik dok diam2..tak perlu kritik..perkara mudah dato tak payah rumitkan keadaan…betapa kami ni sedang berusaha mcm tu pulak dato ckp ye…daripada ckp mcm tu baik dato bantu pada yg sedang dalam kesusahan..byk pahalanya.

Orng kaya jgn belagak… nak kondem orng miskin.. mana kamu tau dia x usaha.. pastu musim kobid ni nak usaha mcm ne klu sblom ni pon kais pagi mkn pagi, kais petang mkn petang. Ebit lew kalau derma dia derma je and tk ad berckp apa2 . Dato seri vida ni berckp je lebih and buat ramai org kat luar sana tersinggung dgn kata2 menyengat dri mulut dia sambil buat video .

Perlu ke cakap mcm tu . Kalau tk nk tlg sila diam jgn nak ckp merepek je ok. Duit tk luak lah kalau tlg org. Isu ini smensitif.. kalau tak mau membantu lebih baik diam..ada nasihat boleh diterima ketika orang tak rasa susah..tapi orang tengah struggle berhempas pmulas dengan stressnya di kritik pula macam ni.

Memang la kita perlu usaha dan usaha serta berdoa..ini bukan nak bagi alasan takmau berusaha ye. tapi ada masa bukan semua orang mampu buat mcm orang lain buat..jadi takyah pukul rata. semua orang ad latar belakang berbeza.cara pemahaman berbeza.

Kibar bendera putih bukan tandanya putus asa..tandanya minta bantuan..bukan minta daging 3 kilo, sotong 3 kilo..minta pertolongan je..kalau DSV ada kerja boleh la minta orang tu bekerja dengan DSV..kan senang.

Kredit : RK/IG

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih Banyak!

PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantausemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.