Niat nak mohon kebenaran rentas negeri dengan suami. Sekali boleh pulak polis hantar mesej macam cuba mengorat.

Kemarin viral di twitter tentang seorang remaja perempuan yang mendkwa dirinya cuba didekati oleh seorang abang polis yang ingin berkenalan dengannya..melalui aplikasi whatsapps. Dkwa wanita tersebut, sebelum itu dia ada ke balai polis untuk meminta kebenaran merentas negeri di dalam keadaan pandemik ini. Namun lain pula jadinya….

Seorang wanita membuat laporan polis selepas mendakwa dirinya dihubungi anggota polis melalui aplikasi WhatsApp seperti yang tular di media sosial, hari ini. Ketva Polis Daerah Wangsa Maju Superintendan Ashari Abu Samah berkata, pihaknya mengesan satu hantaran yang tular di Twitter, hari ini, mengenai seorang wanita yang mendkwa dirinya dihubungi oleh anggota polis melalui aplikasi WhatsApp.

“Berdasarkan hantaran yang dimuat naik wanita berusia 26 tahun itu, dia memaklumkan ke Balai Polis Setapak untuk memohon kebenaran merentas negeri sebelum dihubungi seorang anggota p0lis. Kami dimaklumkan wanita berkenaan yang juga penganalisis pelaburan sudah membuat laporan berhubung perkara itu di Balai Polis Gombak jam 7.30 malam hari ini dan dia akan diambil keterangan oleh pegawai penyiasat dalam masa terdekat. Pada masa sama, kami berjaya mengenal pasti anggota polis yang didakwa menghubungi wanita berkenaan,” katanya dalam kenyataan, hari ini. Kau tengok la macam mana orang nak percaya polis? Aku pergi balai mintak kebenaran ke hospital, dia ambil nombor Whatsapp benda tak perlu. Motif? pic.twitter.com/vYFWTZBL6b

Ashari berkata, siasatan berkaitan isu tular itu sedang dijalankan oleh Jabatan Integriti dan Pematuhan Standard (JIPS) Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Kuala Lumpur. “Pihak polis tidak akan melindungi mana-mana pegawai atau anggota melakukan sebarang salah laku dan tidak akan teragak-agak untuk mengambil tindakan tegas terhadap mereka yang didapati melakukan kesalahan.

“Orang ramai yang mempunyai sebarang pertanyaan atau maklumat boleh menghubungi Ibu Pejabat Palis Daerah (IPD) Wangsa Maju di talian 03-92899222, Hotline P0lis Kuala Lumpur di talian 03-2115 9999 atau mana-mana balai p0lis berhampiran,” katanya.