PKPD di beberapa kawasan Selangor dan KL. Ini antara senarai perkara yang dibenarkan bermula esok.

Berkuat kuasa 3 hingga 16 Julai ini, sebanyak 34 mukim di Selangor dan 14 lokaliti di Kuala Lumpur akan dikenakan Perintah Kawalan Pergerakan Diperketatkan (PKPD), seperti yang diumumkan Menteri Kanan Pertahanan, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob semalam. PKPD yang diadakan kali ini agak berskala besar dan tak ramai juga yang mengetahui prosedur operasi standard (SOP) yang berkaitan dengannya.

Menurut Astro AWANI, berikut antara SOP yang disebut dalam sidang media semalam berkaitan perkara yang DIBENARKAN dan TIDAK DIBENARKAN sepanjang PKPD diadakan:

  • Pergerakan merentas daerah dan negeri bagi tujuan vaksinasi COVID-19 di Pusat Pemberian Vaksin (PPV) di luar daerah atau negeri tempat tinggal DIBENARKAN dengan menunjukkan butiran janji temu di aplikasi MySejahtera, laman sesawang atau SMS.
  • Lapangan terbang dan pelabuhan dibenarkan beroperasi seperti biasa. Aktiviti dan perkhidmatan pengangkutan awam (kereta api, komuter, bas, lapangan terbang, teksi, feri, e-hailing) dibenarkan beroperasi seperti biasa dengan kapasiti 50%.
  • Bilangan penumpang dalam teksi dan e-hailing dihadkan dua orang sahaja termasuk pemandu.
  • Tiada sebarang pergerakan tidak perlu di luar kawasan kediaman selepas jam 8 malam kecuali bagi kes-kes kecemasan atau mendapat kebenaran PDRM.
  • Hanya sektor perkhidmatan perlu (essential services) sahaja DIBENARKAN untuk beroperasi dari 8 pagi hingga 8 malam seperti utiliti, pembersihan dan kumbahan.
  • Selain itu, hanya kilang bahan makanan dan keperluan asas harian seperti beras, roti putih (loaf), gula, minyak masak, tepung gandum, susu segar, susu tepung bayi, ubat-ubatan, dan topeng muka dibenarkan beroperasi.
  • Kebenaran untuk bekerja hanya bagi perkhidmatan perlu (essential services) atau menjalankan tugas rasmi kerajaan dengan surat pengesahan daripada majikan atau pas pekerja yang sah.
  • Pekerja selain daripada perkhidmatan perlu TIDAK DIBENARKAN keluar dari kawasan PKPD dan tidak boleh bekerja sepanjang tempoh PKPD. Majikan dikehendaki mematuhi perintah ini dan membenarkan pekerja-pekerja bekerja dari rumah.
  • Pekerja daripada perkhidmatan perlu dan kilang-kilang serta premis-premis perniagaan yang dibenarkan sahaja boleh menggunakan surat MITI yang telah dikeluarkan sebelum ini.
  • Restoran, kedai/gerai makan, kenderaan bersaji (food truck), penjaja tepi jalan, penjaja beredar, medan selera/pusat penjaja, gerai makan tepi jalan / kiosk DIBENARKAN beroperasi antara 8 pagi hingga 8 malam.
  • Pembelian makanan secara bawa pulang (take away), pandu lalu (drive-thru) atau penghantaran (delivery) sahaja DIBENARKAN.
  • Kedai runcit, kedai serbaneka, kedai barangan keperluan harian DIBENARKAN beroperasi antara 8 pagi hingga 8 malam.
  • Hospital, klinik dan makmal perubatan DIBENARKAN beroperasi 24 jam atau mengikut lesen kebenaran.
  • Kedai farmasi, kedai penjualan ubat-ubatan, klinik haiwan, kedai makanan haiwan, DIBENARKAN beroperasi antara 8 pagi hingga 8 malam.
  • Stesen minyak DIBENARKAN beroperasi antara 6 pagi hingga 8 malam, kecuali stesen minyak di lebuh raya bertol beroperasi sehingga 24 jam.
  • Pasar borong DIBENARKAN beroperasi bermula 12 tengah malam hingga 6 pagi.
  • Pasar awam, pasar tani kekal (PTK) & MyFarm Outlet (MFO) DIBENARKAN beroperasi bermula 6 pagi hingga 2 petang.
  • Sebarang aktiviti sukan, sosial, rekreasi dan budaya adalah TIDAK DIBENARKAN.

Untuk maklumat terperinci berkaitan SOP, korang boleh saja rujuk di laman web Majlis Keselamatan Negara (MKN) di sini. Semoga penyebaran wabak COVID 19 dapat segera dibendung dengan PKPD yang diadakan ini. 

Sebaik sahaja umum PKPD di beberapa mukim ini. Ismail Sabri tampil luahkan sampai buat ramai sayu.

Majlis Keselamatan Negara (MKN) memvtuskan untuk melaksanakan Perintah Kawalan Pergerakan Diperket4tkan (PKPD) di mukim-mukim di Selangor dan beberapa l.okaliti di Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur selama 14 hari bermula 3 Julai hingga 16 Julai nanti. Menteri Kanan (keselamatan), Datuk Seri Ismail Sabri berkata, kedua-dua negeri ini menunjukkan trend jangkitan yang tinggi dengan Selangor melaporkan purata kes harian C0v1d-19 antara 1,800 ke 1,900.

“Manakala di Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur purata kes harian adalah dalam lingkungan 600 ke 1,000 kes Kesemua daerah di Selangor dan Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur melaporkan insiden kes C0v1d-19 melebihi 12.1/100,000 penduduk. Data unjuran kadar nilai kebolehjangk1tan (R-naught) di kedua-dua negeri ini masih dalam lingkungan 1.0 dan tidak menunjukkan trend penurunan,” jelasnya melalui satu kenyataan hari ini.

Tambahnya, situasi tersebut adalah membimbangkan apabila mengambil kira kepadatan penduduk dan penularan tiga varian baharu yang lebih g4nas iaitu varian Beta B.1.351 (Afrika Selatan), Delta B.1.617.2 (India). Antara mukim yang terlibat adalah di Daerah Petaling, Hulu Langat, Sepang, Gombak, Kuala Langat, Klang, Kuala Selangor dan Hulu Selangor.

Manakala di Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur pula kawasan yang terlibat termasuk, Projek Perumahan Rakyat (PPR) Sri Semarak, PPR Batu Muda, Flat Seksyen 2 Wangsa Maju dan Flat Seksyen 1 Wangsa Maju.

Ismail Luah Rasa

Selepas beliau umumkan akan melaksanakan PKPD di beberapa kawasan Selangor dan Kuala Lumpur beliau telah memuat naik status di Facebook. Menurut kenyataan Ismail Sabri, PKPD ini terpaksa dilaksanakan demi keselamatan rakyat. Buat ketika ini nyaw4 rakyat paling diberi keutamaan berbanding dengan Ekonomi. Beliau turut memberitahu bahawa kilang kilang semua diarahkan tutup ketika waktu PKPD

“Sejauh mana pandangan, yang dekat di hati tetap lah semua rakyat Malaysia. Sepenting mana ekonomi negara, ny4wa dan keselamatan rakyat harus diutamakan. Kerana itu hari ini saya umumkan PKPD di sebahagian mukim-mukim Selangor dan beberapa lokaliti di WPKL. Dengan PKPD tersebut aktiviti ekonomi tidak dibenarkan termasuk penutupan kilang-kilang. Saya berdoa kepada Allah SWT agar kita dapat menurunkan kadar j4ngkitan ini dengan segera demi rakyat dan negara kita yang tercinta”.

Berikut reaksi dari warganet

“Rakyat terpaksa krban, kurung di rumah supaya kilang2 boleh terus beroperasi dan menyumbang kepada kes harian yg dijadikan alasan utk rakyat terus berkurung. Jelas sekali kumpulan mana yg menyumbang kpd kes tapi peliknya kumpulan inilah yg dibenarkan beroperasi. Dato Seri, pvnca utama kes banyak ialah kilang2 di selangor, tutup selama 14 hari semua kilang, memang akan kesan yg tervk dan merugikan sebab setiap masa 1 jam di kilang ada harga nya, semua itu duit tapi kita terpaksa krbankan utk tutup kilang supaya boleh sekat penvlaran jangk1tan, supaya semua sektor boleh kembali bekerja seperti biasa selepas 14 hari, jadi kerajaan tak perlu spend byk duit utk bantuan kpd rakyat, rakyat boleh bekerja seperti biasa. Tutup SEMUA kilang dato’. Tolong jangan buang masa dato’. Belajar dari negara² lain dato, camna depa buat bagi negara depa bersih cov1d.. ny4wa paling penting sekarang ni dato’. Asek ekonomi ekonomi ekonomi ja.. alang² susah, biaq kita semua sama2 sus4h. PKPD ke apa ke semua keputusan menggunakan rakyat demi utk melebihkan tokey2 besar. Padahal kamu tahu penyumbang punca mslh jangk1tan dari mana. Suka koranglh selagi berkuasa kt dunia ni. Terusknlh menjaga kepentingan diri klu rasa mlm dpt tidur lena”

Tidak Dibenarkan Keluar

Kerajaan tidak membenarkan pergerakan di luar kawasan kediaman selepas jam 8 malam membabitkan kawasan Perintah Kawalan Pergerakan Diperketatkan (PKPD) di Selangor dan Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur kecuali bagi k.es kec.emasan atau mendapat kebenaran polis.

Menteri Kanan (Kes.elamatan), Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob, berkata pekerja selain perkhidmatan perlu juga tidak dibenarkan keluar dari kawasan PKPD dan tidak boleh bekerja sepanjang tempoh PKPD.

“Majikan dikehendaki mematuhi perintah ini dan membenarkan pekerja hanya bekerja dari rumah. Pekerja daripada perkhidmatan perlu dan kilang serta premis perniagaan yang dibenarkan saja boleh menggunakan surat Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Insdustri (MITI) yang sudah dikeluarkan sebelum ini,” katanya dalam kenyataan hari ini.

Kredit : Utusan/MKN

Sumber:trendingsangat

PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau semua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Gadis Ni Rela Korbankan Simpanan Lebih 2k Untuk Selamatkan Si Bulus Hidup Walupun Tips. Akhirnya Ini Yang Terjadi Pada Kucing Ni.

DEMI sifat kasihnya kepada kucing, wanita ini langsung tidak kisah ‘melaburkan’ wang biarpun terpaksa menggunakan simpanannya sendiri. Bukan sedikit, sebaliknya wanita ini merelakan wang simpanannya digunakan untuk membiayai kos perubatan anak kucing peliharaannya yang berjumlah kira-kira RM2,300.

Menurut wanita yang hanya mahu dikenali sebagai Fatin, meskipun ketika itu dia berada dalam dilema lebih-lebih lagi selepas mengetahui jumlah bil rawatan, dia bagaimanapun memilih untuk mengenepikan kepentingan sendiri demi menyelamatkan nyawa si bulus.

Mengimbas kembali kejadian yang berlaku kira-kira empat bulan lalu, Fatin berkata anak kucing yang diberi nama Bunbun itu secara tiba-tiba kena sawan. “Saya adopt Bunbun daripada seorang kenalan yang membuat hebahan di Facebook. Kesian sebab ibu dia tinggalkannya dengan adik beradiknya yang lain selepas melahirkan.

“Saya memang pencinta kucing tapi dah lama tak pelihara sebab sibuk belajar, jadi sajalah ambil seekor. Masa tu Bunbun baru dua minggu usianya. “Semuanya okay sahaja, hinggalah pada satu malam, Bunbun tiba-tiba kena sawan. Masa tu usianya dua bulan.

Panik juga sebab ketika itu dah malam, dalam Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) pula. Puas Google, akhirnya jumpa satu klinik veterinar dan terus bawa ke sana,” ujar wanita berusia 25 tahun ini. Tambah Fatin, hasil pemeriksaan, doktor memberitahu anak kucingnya menghidap komplikasi dalaman serta paras glukosa yang tinggi.

Fatin tidak kisah apabila terpaksa menggunakan wang simpanan sendiri demi membiayai kos rawatan Bunbun.

Disebabkan faktor usianya yang masih kecil, anak kucing tersebut mempunyai peluang hanya 50 peratus untuk hidup walaupun diberikan rawatan. “Masa tu anggaran bil rawatan lebih dari RM1,000. Dalam hati saya, rasa macam mahal dan nak cuba cari klinik lain tapi dah malam, PKP pula tu. Saya bimbang Bunbun makin teruk. Dalam kepala fikir nak selamatkan dia.

“Mungkin ada yang fikir, membazir saja sebab peluang nak hidup pun 50 peratus… tapi bagi saya, tak bolehlah fikir macam tu. Saya pilih untuk cuba sedaya upaya buat apa yang boleh untuk bantu. “Kalau tak dapat survive pun tak apalah, asalkan saya dah cuba buat yang terbaik.

Selebihnya, saya tawakal,” kata penuntut Ijazah Sarjana Muda Multimedia ini sambil menambah, jumlah bil termasuk rawatan susulan dianggarkan sekitar RM2,300. Bersyukur kerana membuat keputusan untuk menyelamatkan nyawa si bulus, Fatin berkata Bunbun yang kini berusia enam bulan semakin sihat, aktif dan lincah.

“Tak sangka video itu raih lebih 600,000 jumlah tontonan. Saya baru saja muat naik dekat TikTok sebab nak simpan sebagai kenangan. “Ternampak ada yang share kisah kucing masing-masing, jadi saya saja nak share kisah kucing saya pula. Sebenarnya tak rugi berkorban untuk kucing… insyaAllah ‘dia’ akan tolong doakan tuannya,” katanya lagi.

PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau semua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Pemilik Kucing Terdesak Cari Kucing Miliknya Sampai Tawarkan Hadiah $3000. Sekali Tak Sangka Pula Jadi Macam Ni.

Bagi satu keluarga di Singapura, kehilangan kucing mereka, Homer, merupakan pengalaman yang sangat menyedihkan. Kembali pada bulan Disember 2020, mereka memberitahu media sosial bahawa kucing mereka telah hilang sejak 3 Disember, dan sesiapa yang dapat mengembalikan kucing mereka akan mendapat hadiah wang tunai sebanyak S$3,000.

Dalam kejadian yang tidak diingini baru-baru ini, salah seorang ahli keluarga, Marissa Wong, mendkwa bahawa mereka ditipu oleh S$3000 oleh seseorang yang mengaku telah menemui kucing mereka. Dia memuat naik tangkapan skrin perbualan WhatsApp antara kakaknya dan penipu yang dikatakan di kumpulan Facebook Singapore Missing Cats pada 23 Januari.

Seseorang mengaku telah menemui kucing di Bedok
Menurut tangkapan skrin yang dikongsi, seseorang dengan nama ‘Melissa’ telah menghantar SMS kepada Wong pada malam 21 Januari mendakwa telah menjumpai kucing mereka.

Orang itu mengatakan bahawa kucing itu “dijemput oleh rakannya di dalam van”, dan kini berada di rumah rakan mereka. Wong meminta lebih banyak maklumat, tetapi diberitahu untuk membayar S$1,000 terlebih dahulu sebelum dia akan menghantar alamatnya. Saudara Wong meminta bukti bahawa memang kucing mereka.

Berunding jumlah yang perlu dibayar terlebih dahulu
Wong diberitahu untuk bertemu dengan seseorang pada keesokan harinya pada pukul 7:30 pagi, tetapi harus memindahkan sebahagian wang (S $ 1,000, tepat) terlebih dahulu.

“Sekiranya bukan kucing anda, saya akan membayar anda S $ 1,000 lagi,” kata orang itu. Orang itu juga mengatakan bahawa mereka “tidak mempunyai niat untuk berbohong”.

Tidak ada yang muncul di tempat pertemuan
Akhirnya, mereka memutuskan untuk memindahkan $ 300 kepada orang itu sebelum mengatur pertemuan di Bedok pada keesokan harinya.

Dalam catatan Facebook, dia menjelaskan bahawa mereka memutuskan untuk memindahkan S $ 300 kerana mereka takut bahawa orang itu “akan melarikan diri dengan Homer”, dan ingin meyakinkan orang itu bahawa mereka ikhlas mengenai hadiah wang tunai. Bagaimanapun tiada siapa yang muncul dan laporan polis telah dibuat.

Sumber : suaramerdeka.com.my

PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau semua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Wanita Ini Tampil Dedahkan Keunikan Jari. Sampai Sanggup Mengalah Dan Beri Makan Pada 11 Kucing Lain.

Segamat: Kebiasaannya kucing memiliki empat jari pada kakinya, namun kucing betina yang diberi nama Jari milik Rokiah Mohd Said, 75, unik kerana memiliki enam jari pada setiap kakinya. Rokiah, guru mengaji al-Quran berkata, Jari muncul di rumahnya ketika ia berusia beberapa bulan dua tahun lalu dan dipercayai terpisah daripada ibunya selain dibuang pemilik asalnya.

“Saya menyedari keunikan Jari kerana bilangan jarinya ada enam di setiap kakinya berbanding empat pada kucing normal,” katanya di rumahnya di Kampung Batu 7 Jalan Segamat ke Jementah di sini, semalam. Menurutnya, Jari adalah kucing yang unik kerana haiwan itu tidak suka membazir.

“Dia tidak akan meninggalkan sebiji nasi bercampur rebusan ikan setiap kali diberi hidangan sebanyak dua kali sehari. Dia juga hanya membvnvh tikus dan membiarkan ia dimakan 11 kucing lain yang dipeliharanya. Jari juga kerap mengalah dan tidak memakan hidangan yang diberikan sebelum kucing lain kenyang. Jari juga pembersih dan tidak membuang najis merata-rata dalam rumah serta keluar rumah setiap kali ingin membuang air,” katanya.

Rokiah berkata, berat Jari 1.5 kilogram turut memiliki tiga warna putih kuning dan hitam. Menurutnya, Jari kini bunting dan dia tidak sabar melihat jari kaki anak yang bakal dilahirkannya nanti. Rokiah berkata, suaminya, pesara tentera Mohamed Yap, 92, turut menyayangi kucing yang ditemuinya di jalanan.

Katanya, suaminya kerap membawa pulang kucing kerana bimbang kelaparan dan dilang4r kenderaan. Pasangan itu kini memiliki 12 kucing termasuk Jari dan mereka mempunyai nama yang unik seperti Perantau, Datang dan Kunjung kerana semuanya adalah kucing terbuang. Menurutnya, dia menggunakan sebahagian pemberian ikhlas orang belajar mengaji dengannya selain duit suaminya untuk membeli makanan kucing yang ditemuinya. “Saya tidak menyesal walaupun berbelanja RM8 sehari membeli ikan selain makanan kucing,” katanya.

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!!

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook Kucingasm Media dan Kucing Media Online

PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau semua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Wanita Ini Luah Detik Pilu Soal Anak Kucingnya. Sekali Tak Sangka Anak Kucing Unik Ini Mampu Bertahan Selama Beberapa Jam Sahaja.

Memiliki kucing sebagai haiwan peliharaan merupakan salah satu daripada nikmat yang sangat menggembirakan. Manakan tidak, kehadiran haiwan comel itu bahkan boleh menghilangkan tekanan dan kemurungan. Walau bagaimanapun, setiap pemilik kucing juga perlu bersedia untuk menerima kehilangan haiwan itu. Jarang sekali kucing akan bertahan hidup untuk tempoh waktu yang lama. Ia sama ada akan pergi kerana sakit atau pelbagai sebab lain. Namun, salah satu yang paling menyedihkan adalah apabila anak kucing pergi selepas dilahirkan.

Sama seperti yang dikongsikan oleh Eqin Nusuri di Facebook ini. Menurutnya, kucingnya telah melahirkan enam ekor anak tetapi anak keempatnya telah tiada. Lebih memilukan, anak kucing itu lahir dalam keadaan songsang dan ia mempunyai fizikal yang tidak normal iaitu berkepala dua. Ia hanya mampu bertahan hidup selama lapan jam sahaja. Mari ikuti luahan Eqin berkenaan kehilangan anak kucing itu di bawah ini.

Kucing saya beranak kali kedua. Ada 6 ekor anak dia. Yang ni anak ke-4. Unik sangat ciptaan Yang Maha Esa. Berkepala dua berbadan satu. Ibu dia nak kuarkan dia pun seksa sebab kepala dia besar. Masa tu saya bantu ibu dia kuarkan anak ke-4 ni.

Dia kuar dalam keadaan songsang (kaki dulu). Tapi sayang cuma bertahan hidup 8 jam je. Sebab mak dia taknak kat dia. Saya cuba dekatkan dia pada ibu dia pun dia macam tak mampu nak buka mulut untuk menyusu kat tutt ibu dia. Melepek je. Mungkin kepala dia berat dan dia tak mampu nak angkat kepala sendiri. Dia tak bergerak kemana kalau last letak di situ nanti bila tengok semula pasti dia kat tempat yang sama je. Bye bye baby. Tenanglah awak disana ye.

Sumber: Eqin Nusuri

PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau semua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Disebabkan Gemar Membela Kucing Gergasi. Kini Rohana Memiliki 9 Kucing Dan Beratnya Semuanya Sekitar Ini.

Memiliki sembilan kucing bersaiz besar yang berbulu lebat dengan berat antara tiga hingga sepuluh kilogram (kg) seekor menjadi kepuasan Rohana Md Gani. Kakitangan sebuah agensi kerajaan berusia 56 tahun itu berkata kepuasan dikelilingi kucing bersaiz besar dapat dirasakan apabila haiwan terbabit sentiasa manja dan mesra walaupun kelihatan garang.

“Saya tidak menghadapi sebarang masalah sepanjang dua tahun tinggal sebumbung dengan haiwan terbabit, kesunyian terubat apabila melihat pelbagai aksi dipamerkan kucing,” katanya ditemui di rumahnya, di sini, hari ini. Ibu kepada empat anak itu berkata, minat mendalam ke atas kucing membolehkan dia selesa tinggal bersama haiwan bersaiz besar itu walaupun terpaksa menyediakan peruntukan lebih RM800 sebulan untuk membeli makanan dan pasir. Katanya, penjagaan dan makanan menjadi faktor utama kucing kacukan baka import dan tempatan miliknya menjadi besar dan berbulu lebat dua hingga empat kali ganda berbanding kucing biasa.

“Saya memberi makan antara sekali hingga dua kali sehari menggunakan makanan import, walaupun harganya agak mahal dan membebankan namun kualitinya begitu baik. Semua kucing saya mempunyai nama seperti Oyen, Putih, Omel, Adik dan Tiger. Sebahagian diletakkan di dalam sangkar dan ada juga tinggal dalam bilik khas, waktu malam semua haiwan berkenaan dilepaskan dalam rumah,” katanya yang menetap di Taman Pinggiran Netas Jaya, Mentakab, di Temerloh.

Rohana berkata, bermula dengan seekor kucing pemberian rakan anaknya, dua tahun lalu haiwan berkenaan membiak hingga kini menjadi sembilan ekor dan semua kucingnya diberi bagi menghalang pembiakan. Beliau juga berkata, anak bongsunya Siti Aisyah Nazihah Sulaiman, 23, yang kini melanjutkan pengajian di Universiti Malaya (UM) turut meminati kucing, bila ada masa terluang dia akan pulang untuk melihat haiwan terbabit.

“Saya melayan semua kucing seperti anak sendiri, makan dan minum sentiasa diberi perhatian. Apabila tidak sihat rawatan dan ubat perlu diberikan segera bagi mengelak menjadi bertambah buruk. Saya rela berlapar asalkan sembilan kucing besar peliharaan saya mendapat makanan yang secukupnya, sifat kasih sayang dan tanggungjawab terhadap haiwan sentiasa tersemat dalam diri ini. Penjagaan kebersihan dengan memandikan haiwan terbabit perlu dilakukan apabila keadaan memerlukan, dengan cara itu kesihatan kucing akan lebih terjamin,” katanya.

Sumber : Harian metro

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!!

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook Kucingasm Media dan Kucing Media Online

PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau semua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Kucing Gebu Yang Sering Jadi Perhatian Di Thailand. Boleh Tahan Juga Populariti Si Bulus Ni Dekat Sana.

Hi buat semua pencinta kucing. Anda pasti tahu kucing yang agak popular di negara kita. Kalau di Malaysia, kita ada Bujibu dan Oh My Jep yang sangat popular di FB dan Instagram. Ternyata telatah dua ekor ini sangat menghiburkan hati apabila Bujibu berganding dengan Yusof Iskandar, mereka selebriti sosial media sangat sepadan. Namun begitu, di negara jiran kita, Thailand ada kucing sering menjadi perhatian ramau.

Kucing yang diberi nama Bone itu sungguh menghiburkan hati buat penggemarnya. Anda bukan sahaja boleh menyaksikan ragam Bone di IG, malahan jika bertuah anda boleh lihat dia berjalan, memanjat pokok dan beraksi bak selebriti dan anda juga berpeluang untuk memeluk dia Bone yang mempunyai 204k pengikut di Instagram, Bone Bone nampaknya sukakan cabaran seperti memanjat pokok!

Walaupun gebu, namapaknya Bone BOne lari dari istilah malas yang selalu dilabelkan pemalas kepada kucing seertinya. Pelbagai pertanyaan yang dilontarkan oleh warganet seperti “adakah dia gebu atau sekadar bulunya yang kembang?” atau “perapi apakah yang digunakannya  untuk mendapatkan bulu kembang?” dan “adakah dia betul-betul gembira?”

Difahamkan Bone Bone kucing besar berusia 5 tahun, kacukan Parsi dan Breed, berbulu kembang yang sentiasa memakai beg sandang kuning mendapat liputan portal-portal utama di seluruh dunia dek keletahnya. Aksinya yang pelik kerana tidak takutkan orang ramai, berjalan di taman bak dia sahaja berada di situ membuatkan ramai yang mengambil kesempatan untuk bergambar dengannya.

Namun begitu,ada juga warganet yang memberi komen risau dengan keadaan Bone Bone yang dibawa ke khalayak ramai serta dikerumuni mungkin membuatkan dia tidak selesa.Namun, apa jua perbezaan pendapat, Bone Bone yang menyukai udang rebus serta beratnya kini 9.2kg membuktikan dia bukan sekadar kucing biasa. Aksinya sentiasa ditunggu-tunggu oleh peminat kucing seantero dunia.

Besar Sungguh Kucing Zara Zya. Ternyata Kucing Kesayangan Zara Dapat Perhatian Warganet

DIkhabarkan foto Zara Zya bersama kucing peliharaannta meraih perhatian ramai. Ini kerana kucing peliharaannta yang besar dan gemuk. Jika dilihat di ignya, Zara berkongsi sekeping foto mendukung kucing itu yang diberi nama Beshetik. Di ruangan kapsyen tertulis,“Hanya dia tahu macam mana saya sayang pada dia @Beshetik,”

Kalau nak tahu Beshetik menjadi antara kucing popular di laman sosial yang mempunyai akaun IG tersendiri. Baru baru ini, kucing berwarna oren putih ini telah mempunyai hampir 95,800 pengikut. Jika dilihat di ruangan komen, ramai warganet teruja melihat saiz Beshetik yang hampir menyerupai saiz seorang kanak kanak apabila didukung,

Ada juga yang sempat bertanyakan menu makanan yang diberikan kepada kucing itu kerana Beshetik kelihatan sangat gebu dan sihat.“Demoknya budak tu! Nak gigit perut,” tulis pelakon Elly Mazlein.“Gebunya! Geram tengok. Muka garang naw,” kata seorang wargamaya.“Masya-Allah besarnya! Bagi makan apa ni?” tanya seorang wargamaya.“Sikit lagi jadi sama besar la dengan tuan dia,” usik seorang wargamaya.Sehingga kini, foto Zara bersama kucingnya itu telah mendapat hampir 45,000 tanda suka daripada wargamaya.

Tak Tahu Nak Kenalpasti Kucing Kesayangan Sihat Ke Tak. Ini Cara Mudah Untuk Kesan

Bagi pencinta kucing, kucing merupakan haiwan peliharaan yang sangat istimewa. Terkadang kucing ni senang untuk difahami dan setiap ragam mereka ada maksud yang tersirat. Kucing juga merupakan haiwan yang pintar menyembunyikan masalah kesihatan tanpa diketahui.

Justeru,s ebagai penjaga dan pencinta kucing, pasti korang ingin tahu cara menilai kesihatan ‘si bulus’ kesayangan korang.Jadi, untuk mengetahui sama ada kucing korang sihat atau tidak, korang kena peka dan perhatikan tanda-tanda di bawah ini terlebih dahulu.

Pertama, kucing rasa eruja bila tiba makan. Kucing yang sihat akan sentiasa bersemangat saat tiba waktu makan. Cara mengenalinya adalah bila kucing menggeserkan badan pada kaki korang dan membawa korang ke arah tempat makanan biasa dihidangkan.Sementara itu, kucing yang tidak sihat hilang selera makan dan tidak membuang air besar seperti biasa.

Kedua, untuk pengetahuan kucing yang sihat mempunyai sistem pencernaan yang baik. Macam mana nak tahu? Hah, ia boleh dikenalpasti melalui najis si bulus korang!Bentuk ideal njis kucing adalah kecil, padat dan lonjong. Dari segi warna dan tekstur pula, najis sihat berwarna coklat gelap dan kelihatan pejal tetapi tidak keras.Najis kecil dan tidak berbau menandakan segala nutrisi dalam makanannya diserap dengan baik dan menunjukkan bahawa usus kucing korang sihat.

Ketiga, kucing bergerak rancak dan aktif ketika bermain. Biarpun tabiat kucing mungkin akan berubah seiring usia, kucing yang sihat kekal aktif dan suka bermain. Tak kiralah mengejar mainan atau melompat dan berlari kesana-sini.Sebaliknya pula jika si manja korang tidak sihat, ia cenderung menunjukkan simptom tidak bermaya atau tidak berminat dengan sebarang aktiviti yang biasa dilakukan oleh seekor kucing seperti berlari dan bermain.

Difahamkan Salah satu tanda paling mudah untuk kenal pasti kucing korang sihat adalah dengan melihat penampilan bulu pada badannya. Biasanya, kucing yang sihat memiliki bulu yang bersinar dan bersih.Selain itu, matanya juga kelihatan cantik dan bersinar!

Akhir sekali, makanan juga haruslah yang berkualiti. Tanggapan sebegitu bukan sahaja boleh membahayakan kesihatan kucing korang, malah makanan tidak berzat atau mengandungi banyak pengawet mungkin akan menyebabkan sakit kronik terhadap kucing seperti batu karang dan sebagainya.Sebab itulah pentingnya pemilihan makanan yang berkualiti tinggi buat meow korang.