Selepas tular Annuar Musa kunjung rumah Pak Lah. Sekali ini tindakan yang dikenakan terhadap Annuar Musa.

Menteri Wilayah Persekutuan, Tan Sri Annuar Musa dikenakan kompaun RM2,000 hari ini ekoran tidak mengikuti prosedur operasi standard (SOP) Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) dengan mengunjungi bekas perdana menteri kelima, Tun Abdullah Ahmad Badawi di kediamannya, Sabtu lalu. Ketua Polis Daerah Dang Wangi, Asisten Komisioner Mohamad Zainal Abdullah berkata, kompaun dikenakan terhadap beliau mengikut Peraturan 17 Peraturan-Peraturan Pencegahan dan Pengawalan Sakit Berjangkit (PPPPB) (PPN) 2021.

“Beliau sudah dikenakan kompaun RM2,000,” ujarnya ringkas hari ini. Sementara itu, Pejabat Menteri Wilayah Persekutuan melalui satu kenyataan hari ini mengesahkan Annuar telah menerima kompaun daripada Polis Diraja Malaysia (PDRM).

Katanya, Annuar akan menjelaskan kompaun tersebut secepat mungkin. Terdahulu, Ahli Parlimen Ketereh melalui catatan di Twitternya yang sudah dipadamkan memberitahu dia dan isteri mengunjungi Tun Abdullah atau lebih dikenali sebagai Pak Lah, di kediamannya di Bait Badawi, dekat sini, Sabtu lalu. Beliau memaklumkan telah menghabiskan masa dua jam bersama bahkan turut menikmati masakan isteri Pak Lah, Jeanne Abdullah.

Sumber : K! ONLINE.

PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau semua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Tan Sri Annuar Musa setuju untuk kecualikan bayaran ini sehingga hujung Ogos. Ianya antara inisiatif untuk bantu rakyat.

Mulai esok, pemandu kenderaan akan dikecualikan daripada membayar parkir di tempat letak kereta di bahu jalan sekitar Kuala Lumpur sehingga 31 Ogos. Perkara ini diumumkan sendiri oleh Menteri Wilayah Persekutuan, Tan Sri Annuar Musa di laman Twitternya.

Menurut Ahli Parlimen Ketereh itu juga, ini merupakan satu inisiatif kerajaan untuk membantu warga kota melakukan penjimatan dan wang tersebut boleh digunakan membeli barangan keperluan untuk keluarga.

“Saya bersetuju mulai esok sehingga 31hb Ogos,semua tempat letak kereta bahu jalan(Road side parking)dalam kawasan Bandaraya Kuala Lumpur adalah PERCUMA. Pengguna tidak perlu bayar apa apa dan di harap penjimatan itu dapat di gunakan utk membeli barang keperluan keluarga.” tulisnya.Jangan lupa pakai double mask bila keluar nak beli barangan keperluan tu ya, patuhi SOP. Kita boleh!

Sumber : Lobak Merah

PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau semua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Sebaik sahaja umum PKPD di beberapa mukim ini. Ismail Sabri tampil luahkan sampai buat ramai sayu.

Majlis Keselamatan Negara (MKN) memvtuskan untuk melaksanakan Perintah Kawalan Pergerakan Diperket4tkan (PKPD) di mukim-mukim di Selangor dan beberapa l.okaliti di Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur selama 14 hari bermula 3 Julai hingga 16 Julai nanti. Menteri Kanan (keselamatan), Datuk Seri Ismail Sabri berkata, kedua-dua negeri ini menunjukkan trend jangkitan yang tinggi dengan Selangor melaporkan purata kes harian C0v1d-19 antara 1,800 ke 1,900.

“Manakala di Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur purata kes harian adalah dalam lingkungan 600 ke 1,000 kes Kesemua daerah di Selangor dan Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur melaporkan insiden kes C0v1d-19 melebihi 12.1/100,000 penduduk. Data unjuran kadar nilai kebolehjangk1tan (R-naught) di kedua-dua negeri ini masih dalam lingkungan 1.0 dan tidak menunjukkan trend penurunan,” jelasnya melalui satu kenyataan hari ini.

Tambahnya, situasi tersebut adalah membimbangkan apabila mengambil kira kepadatan penduduk dan penularan tiga varian baharu yang lebih g4nas iaitu varian Beta B.1.351 (Afrika Selatan), Delta B.1.617.2 (India). Antara mukim yang terlibat adalah di Daerah Petaling, Hulu Langat, Sepang, Gombak, Kuala Langat, Klang, Kuala Selangor dan Hulu Selangor.

Manakala di Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur pula kawasan yang terlibat termasuk, Projek Perumahan Rakyat (PPR) Sri Semarak, PPR Batu Muda, Flat Seksyen 2 Wangsa Maju dan Flat Seksyen 1 Wangsa Maju.

Ismail Luah Rasa

Selepas beliau umumkan akan melaksanakan PKPD di beberapa kawasan Selangor dan Kuala Lumpur beliau telah memuat naik status di Facebook. Menurut kenyataan Ismail Sabri, PKPD ini terpaksa dilaksanakan demi keselamatan rakyat. Buat ketika ini nyaw4 rakyat paling diberi keutamaan berbanding dengan Ekonomi. Beliau turut memberitahu bahawa kilang kilang semua diarahkan tutup ketika waktu PKPD

“Sejauh mana pandangan, yang dekat di hati tetap lah semua rakyat Malaysia. Sepenting mana ekonomi negara, ny4wa dan keselamatan rakyat harus diutamakan. Kerana itu hari ini saya umumkan PKPD di sebahagian mukim-mukim Selangor dan beberapa lokaliti di WPKL. Dengan PKPD tersebut aktiviti ekonomi tidak dibenarkan termasuk penutupan kilang-kilang. Saya berdoa kepada Allah SWT agar kita dapat menurunkan kadar j4ngkitan ini dengan segera demi rakyat dan negara kita yang tercinta”.

Berikut reaksi dari warganet

“Rakyat terpaksa krban, kurung di rumah supaya kilang2 boleh terus beroperasi dan menyumbang kepada kes harian yg dijadikan alasan utk rakyat terus berkurung. Jelas sekali kumpulan mana yg menyumbang kpd kes tapi peliknya kumpulan inilah yg dibenarkan beroperasi. Dato Seri, pvnca utama kes banyak ialah kilang2 di selangor, tutup selama 14 hari semua kilang, memang akan kesan yg tervk dan merugikan sebab setiap masa 1 jam di kilang ada harga nya, semua itu duit tapi kita terpaksa krbankan utk tutup kilang supaya boleh sekat penvlaran jangk1tan, supaya semua sektor boleh kembali bekerja seperti biasa selepas 14 hari, jadi kerajaan tak perlu spend byk duit utk bantuan kpd rakyat, rakyat boleh bekerja seperti biasa. Tutup SEMUA kilang dato’. Tolong jangan buang masa dato’. Belajar dari negara² lain dato, camna depa buat bagi negara depa bersih cov1d.. ny4wa paling penting sekarang ni dato’. Asek ekonomi ekonomi ekonomi ja.. alang² susah, biaq kita semua sama2 sus4h. PKPD ke apa ke semua keputusan menggunakan rakyat demi utk melebihkan tokey2 besar. Padahal kamu tahu penyumbang punca mslh jangk1tan dari mana. Suka koranglh selagi berkuasa kt dunia ni. Terusknlh menjaga kepentingan diri klu rasa mlm dpt tidur lena”

Tidak Dibenarkan Keluar

Kerajaan tidak membenarkan pergerakan di luar kawasan kediaman selepas jam 8 malam membabitkan kawasan Perintah Kawalan Pergerakan Diperketatkan (PKPD) di Selangor dan Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur kecuali bagi k.es kec.emasan atau mendapat kebenaran polis.

Menteri Kanan (Kes.elamatan), Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob, berkata pekerja selain perkhidmatan perlu juga tidak dibenarkan keluar dari kawasan PKPD dan tidak boleh bekerja sepanjang tempoh PKPD.

“Majikan dikehendaki mematuhi perintah ini dan membenarkan pekerja hanya bekerja dari rumah. Pekerja daripada perkhidmatan perlu dan kilang serta premis perniagaan yang dibenarkan saja boleh menggunakan surat Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Insdustri (MITI) yang sudah dikeluarkan sebelum ini,” katanya dalam kenyataan hari ini.

Kredit : Utusan/MKN

Sumber:trendingsangat

PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau semua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Gadis Ni Rela Korbankan Simpanan Lebih 2k Untuk Selamatkan Si Bulus Hidup Walupun Tips. Akhirnya Ini Yang Terjadi Pada Kucing Ni.

DEMI sifat kasihnya kepada kucing, wanita ini langsung tidak kisah ‘melaburkan’ wang biarpun terpaksa menggunakan simpanannya sendiri. Bukan sedikit, sebaliknya wanita ini merelakan wang simpanannya digunakan untuk membiayai kos perubatan anak kucing peliharaannya yang berjumlah kira-kira RM2,300.

Menurut wanita yang hanya mahu dikenali sebagai Fatin, meskipun ketika itu dia berada dalam dilema lebih-lebih lagi selepas mengetahui jumlah bil rawatan, dia bagaimanapun memilih untuk mengenepikan kepentingan sendiri demi menyelamatkan nyawa si bulus.

Mengimbas kembali kejadian yang berlaku kira-kira empat bulan lalu, Fatin berkata anak kucing yang diberi nama Bunbun itu secara tiba-tiba kena sawan. “Saya adopt Bunbun daripada seorang kenalan yang membuat hebahan di Facebook. Kesian sebab ibu dia tinggalkannya dengan adik beradiknya yang lain selepas melahirkan.

“Saya memang pencinta kucing tapi dah lama tak pelihara sebab sibuk belajar, jadi sajalah ambil seekor. Masa tu Bunbun baru dua minggu usianya. “Semuanya okay sahaja, hinggalah pada satu malam, Bunbun tiba-tiba kena sawan. Masa tu usianya dua bulan.

Panik juga sebab ketika itu dah malam, dalam Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) pula. Puas Google, akhirnya jumpa satu klinik veterinar dan terus bawa ke sana,” ujar wanita berusia 25 tahun ini. Tambah Fatin, hasil pemeriksaan, doktor memberitahu anak kucingnya menghidap komplikasi dalaman serta paras glukosa yang tinggi.

Fatin tidak kisah apabila terpaksa menggunakan wang simpanan sendiri demi membiayai kos rawatan Bunbun.

Disebabkan faktor usianya yang masih kecil, anak kucing tersebut mempunyai peluang hanya 50 peratus untuk hidup walaupun diberikan rawatan. “Masa tu anggaran bil rawatan lebih dari RM1,000. Dalam hati saya, rasa macam mahal dan nak cuba cari klinik lain tapi dah malam, PKP pula tu. Saya bimbang Bunbun makin teruk. Dalam kepala fikir nak selamatkan dia.

“Mungkin ada yang fikir, membazir saja sebab peluang nak hidup pun 50 peratus… tapi bagi saya, tak bolehlah fikir macam tu. Saya pilih untuk cuba sedaya upaya buat apa yang boleh untuk bantu. “Kalau tak dapat survive pun tak apalah, asalkan saya dah cuba buat yang terbaik.

Selebihnya, saya tawakal,” kata penuntut Ijazah Sarjana Muda Multimedia ini sambil menambah, jumlah bil termasuk rawatan susulan dianggarkan sekitar RM2,300. Bersyukur kerana membuat keputusan untuk menyelamatkan nyawa si bulus, Fatin berkata Bunbun yang kini berusia enam bulan semakin sihat, aktif dan lincah.

“Tak sangka video itu raih lebih 600,000 jumlah tontonan. Saya baru saja muat naik dekat TikTok sebab nak simpan sebagai kenangan. “Ternampak ada yang share kisah kucing masing-masing, jadi saya saja nak share kisah kucing saya pula. Sebenarnya tak rugi berkorban untuk kucing… insyaAllah ‘dia’ akan tolong doakan tuannya,” katanya lagi.

PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau semua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Pemilik Kucing Terdesak Cari Kucing Miliknya Sampai Tawarkan Hadiah $3000. Sekali Tak Sangka Pula Jadi Macam Ni.

Bagi satu keluarga di Singapura, kehilangan kucing mereka, Homer, merupakan pengalaman yang sangat menyedihkan. Kembali pada bulan Disember 2020, mereka memberitahu media sosial bahawa kucing mereka telah hilang sejak 3 Disember, dan sesiapa yang dapat mengembalikan kucing mereka akan mendapat hadiah wang tunai sebanyak S$3,000.

Dalam kejadian yang tidak diingini baru-baru ini, salah seorang ahli keluarga, Marissa Wong, mendkwa bahawa mereka ditipu oleh S$3000 oleh seseorang yang mengaku telah menemui kucing mereka. Dia memuat naik tangkapan skrin perbualan WhatsApp antara kakaknya dan penipu yang dikatakan di kumpulan Facebook Singapore Missing Cats pada 23 Januari.

Seseorang mengaku telah menemui kucing di Bedok
Menurut tangkapan skrin yang dikongsi, seseorang dengan nama ‘Melissa’ telah menghantar SMS kepada Wong pada malam 21 Januari mendakwa telah menjumpai kucing mereka.

Orang itu mengatakan bahawa kucing itu “dijemput oleh rakannya di dalam van”, dan kini berada di rumah rakan mereka. Wong meminta lebih banyak maklumat, tetapi diberitahu untuk membayar S$1,000 terlebih dahulu sebelum dia akan menghantar alamatnya. Saudara Wong meminta bukti bahawa memang kucing mereka.

Berunding jumlah yang perlu dibayar terlebih dahulu
Wong diberitahu untuk bertemu dengan seseorang pada keesokan harinya pada pukul 7:30 pagi, tetapi harus memindahkan sebahagian wang (S $ 1,000, tepat) terlebih dahulu.

“Sekiranya bukan kucing anda, saya akan membayar anda S $ 1,000 lagi,” kata orang itu. Orang itu juga mengatakan bahawa mereka “tidak mempunyai niat untuk berbohong”.