Sanggup wartawan ini menyamar sebagai pengutib buah di Australia. Rupanya ini yang dia nak rungkaikan.

Isu pen1puan ejen pemetik buah di Australia ini bukanlah sesuatu yang baru di kalangan rakyat Malaysia. Mungkin tidak semua mempunyai nasib yang sama. Memang kesian apabila niat untuk mencari rezeki lebih akhirnya dit1pu hidup-hidup oleh ejen. Macam kisah yang kami kongsikan ini apabila seorang wartawan berani membongkar kisah disebalik sebuah ladang buah di Australia yang mempunyai ekosistem pekerja tanpa izin yang berkembang maju.

Penyamaran mendapat pujian dari pihak media Australia

Dua minggu lalu, seorang wartawan Malaysia datang ke Australia menggunakan visa pelancong dan pergi di bawah perlindungan di utara Victoria. Beliau bekerja di dalam sebuah ladang buah yang sangat besar. Perkerjaan itu sangat mudah untuk dimohon memandangkan menawarkan gaji yang sedikit.

Difahamkan seorang wartawan dari Malaysia melakukan penyamaran bagi membongkar aktiviti seorang ejen yang telah men1pu dengan menawarkan gaji di bawah undang undang pendapatan. Dia kemudian dibawa ke rumah ladang ini dikawal oleh sind1ket pekerja h4ram ini oleh Pakmur bersama 11 orang yang lain.
Saiful juga telah menemu ramah sendiri pihak ladang tersebut bagi mendapatkan informasi mengenai pekerjaan yang ditawarkan oleh pekerja as1ng. Hal ini telah mendapat pujian oleh wartawan di Australia dimana memuji keberanian Saiful untuk membongkar sind1ket ini dari terus berleluasa.

Antara yang berlaku apabila wartawan Malaysia membuat penyamaran..

Diberi upah 2.00$ ke 2.30$ untuk setiap pokok yang dipetik. Difahamkan juga, perdapatan itu adalah di bawah gaji undang undang. Saiful cuma berjaya memetik sekitar 5 pokok sehari dan jika didarabkan dengan gaji. Cuma cukup untuk membayar rumah sewa 70$ setiap minggu. Rumah sewa yang uzur tanpa pemanas dan disewakan beramai.

Jika ada siasatan mengenai polisi atau eksplo1tasi pekerja asing, kebiasaanya pekerja asing terpaksa membayar wang mereka atau mereka terpaksa dihantar pulang. Susah untuk mendapatkan pekerjaan terus dari ladang itu sendiri memandangkan mereka bekerja secara kontrak yang tidak dikeluarkan Visa untuk mereka.

Antara sebab untuk Saiful membuat penyamaran

Untuk mendidik rakyat kita. Untuk memberi mereka panggilan untuk bangun. Sila jangan hanya datang ke sini. Jika anda datang secara h4ram, maka layanan amatlah buruk. Saya berasa sed1h untuk mereka, tetapi mereka mesti tahu bila mereka datang ke sini mereka adalah menyalahi undang-undang dan mereka melakukan sesuatu yang salah dan ia juga menghukum imej negara kita. Sumber : Abc.net, Syahril A. Kadir / Via rentas.asia

Banyak kontroversi yang melibatkan pendakwah bebas dan 2 individu lain. Sekali Menteri Luar jelaskan hubungan Malaysia dan Mesir.

Isu kontroversi melibatkan pendkwah bebas, Ustaz Ebit Lew, Ketua Pegawai Eksekutif Cinta Gz4 Malaysia, Muhammad Nadir Al-Nuri Kamaruzaman serta penyanyi rap, Caprice tidak menjejaskan hubungan diplomatik antara kerajaan Malaysia dan Ms1r. Timbalan Menteri Luar, Datuk Kamarudin Jaffar berkata, kerajaan bertanggungjawab membantu semua rakyat Malaysia yang terlibat dalam misi kemanusiaan di Plst1n khususnya di Gaza yang masuk melalui Mesir atau Jordan.

Beliau berkata, dalam hal ini, kerajaan membuat keputusan mengenai kaedah-kaedah ke sana melibatkan Kementerian Dalam Negeri, Jabatan Perdana Menteri dan Kementerian Luar Negeri yang akan bertindak mengkaji segala permohonan sebelum kebenaran keluar ke Gz4, Plst1n diberikan.

“Selepas permohonan diluluskan, Kementerian Luar Negeri akan memberi bantuan dalam aspek menghubungi Kementerian Luar Negeri Mesir atau jika mereka ingin masuk melalui Amman kita akan menghubungi Kementerian Luar Negeri Jordan. Disamping itu mereka yang hendak ke Gz4 juga perlu berkerjasama dengan Pertubuhan Bukan Kerajaan (NGO) di Ms1r dan Gz4 khususnya Persatuan Bulan Sabit Merah,” katanya. Mengulas mengenai pembelian barang bantuan, beliau berkata, urus niaga barang sama ada lebih baik di Ms1r atau lebih baik di Gz4 merupakan keputusan pihak yang terlibat dengan NGO di sana.

“Bayaran yang dikenakan seperti pengangkutan, keselamatan serta kadar atau jumlah yang dibayar tidak berada di bawah kawalan kerajaan Malaysia. Di sini kita tidak menentukan salah atau betul kerana itu adalah urusan antara mereka yang terlibat dengan pihak di sana,” katanya.

Tambahnya, kerajaan sentiasa bersedia dan berusaha untuk menjadi pemudah dalam misi-misi kemanusiaan yang melibatkan rakyat Malaysia tetapi yang berkuasa pada akhirnya ialah kerajaan negara terlibat. Dalam pada itu, beliau berkata, hubungan yang terjalin antara kerajaan Malaysia dan Ms1r boleh dikira bertambah baik khususnya selepas lawatan Menteri Kanan Luar Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein ke Ms1r pada bulan lalu. Sumber – K! ONLINE

Ebit Lew terkenang pesan akhir bapa. Tak sangka perkara ini menjadi antara pesanan terakhir dari bapanya.

Khabar duka yang disampaikan oleh pendakwah terkenal, Ustaz Ebit Lew mengenai pmergian ayahanda tersayang sememangnya turut membuatkan rakyat Malaysia berasa hiba. Beliau yang baru sahaja selesai menjalankan kuarantin wajib setelah pulang dari luar negara disambut dengan berita pemergian bapa yang beberapa waktu terlantar sakit.

Dalam perkongsian terbaru pendakwah tersebut, beliau telah memuat naik beberapa gambar dan video semasa proses pengurusan allhyrham Haji Ibrahim Lew Abdullah yang dilakukan di Muadzam Shah, Pahang.

Video :

https://www.instagram.com/p/CRRtdcrFSbm/?utm_source=ig_embed&ig_rid=86a690eb-5879-49d5-a663-92fd0a90d9a3

Terus pesan buat kebaikkan

Ebit Lew juga sempat menulis beberapa pesanan yang pernah dititipkan allhyrh4m kepadanya seperti teruslah berbuat kebaikkan dan tidak merisaukan keadaannya walaupun ketika itu sedang sakit. Dalam pada itu, beliau turut memaklumkan yang bapanya merupakan individu yang kuat bekerja namun tidak pernah meminta apa-apa kerana semuanya diberikan kepada orang lain.

Perkongsian beliau telah mendapat perhatian ramai dan rata-rata mengucapkan salam takziah buat pendakwah tersebut. Mereka juga mendoakan agar roh allahyarham terus dicucuri rahmat dan ditempatkan di syurga yang tertinggi bersama-sama orang yang beriman. Sumber: Instagram Ebit Lew

Tular ramai yang tak puas hati akan reaksi dari DSV soal bendera putih. Sekali DSV tak nak disamakan dengan Ebit Lew sampai bagi komen macam ni pulak.

Gara-gara k3s video tul4r membabitkan pengusaha kosmetik terkenal, Datuk Seri Vida yang telah mengvlas tentang kempen #benderaputih ternyata telah mendapat reaksi kurang menyenangkan daripada .

Kata netizen, kenyataan DS Vida disifatkan sebagai tidak sensitif dan mementingkan diri di kala rakyat sedang bergelut dengan pelbagai kesulitan ketika pandem!k ini.

Reply to @azierarizqin TIPS2. ATAS DIRI SENDIRI..NAK MAJU KENA ADA USAHA.. Tidak berdiam diri, usahawan itu tamp1l menjelaskan niat sebenar di sebalik kenyataannya di mana dia hanya ingin menyuntik semangat kepada orang ramai untuk berusaha mengubah diri.

Katanya lagi, dia menyokong kempen #benderaputih tapi dalam isu tersebut bukan semua orang sanggup angkat bendera putih semata-mata hanya ingin mendapatkan bantuan. “Sama juga kalau angkat bendera putih pun, bukannya bantuan terus sampai dalam tempoh lima minit. Kalau banyak alasan macam mana nak kaya?” ujarnya lagi. Dia dalam pada itu turut meminta orang ramai agar tidak membanding-bandingkan dirinya dengan pend4kwah terkenal, Ebit Lew.

“Saya bukan Ebit Lew, aku dari susah sekarang senang, Dia dia aku,aku. Tidak sama diciptakan. Kalau semua diciptakan sama maka tiadalah orang sesak tiadalah orang kaya.” Sumber: beautifulnara

DSV akui lebih bahagia dengan anak anak daripada orang yang macam ni. Sekali ramai pula yang setuju dengan perkongsian tersebut.

Hampir empat tahun berpisah, jutawan kosmetik Datuk Seri Vida mengakui kini hidup selesa bersama anak-anak meskipun tanpa kehadiran insan bergelar suami di sisi. Kata Vida lagi, lebih membimbangkan jika bertemu dengan pasangan yang salah terutamanya jika dapat lelaki jenis biawak hidup yang malas bekerja.

“Realiti Zaman sekarang, berkasih sayang bagai nak rak tapi kosong. Nak beli itu ini utk diri sendiri pun tak boleh. Tambah dapat jenis biawak komodo hidup. Kerja malas. Tau nak makan tidur. Betul la kan?Bukan jenis saya laa kalau macam tu. Baik saya bahagia dengan anak anak. Dah cukup,” katanya.

Perkongsian Vida di Instagram itu mendapat pelbagai reaksi daripada warganet yang turut bersetuju dengan pendapatanya itu. Kata warganet lagi, jika sudah memiliki semuanya mengapa perlukan lelaki lagi. Dalam pada itu, ramai mendoakan semoga Vida bahagia bersama anak-anaknya dan terus berjaya dalam perniagaan. Terdahulu, perkahwinan ketiga Datuk Vida bersama Fairuz Ahmad Zainuddin berakhir pada 2017 selepas mendirikan rumah tangga selama 3 tahun. Sumber:Media Hiburan

Mengejutkan Cik B Tetiba Upload Rakaman Yg Dia Tengah Hisap Rokok Di Laman Ig Nya. Tergamam Ini Yg Dato Seri Vida Lakukan Bila Dpt Tahu Tentang Kelakuan Anknya Itu.

Usahawan kosmetik Datuk Seri Hamiza Othman atau Datuk Seri Vida (DSV) terkejut melihat aksi anak sulungnya, Cik B yang sedang menghisap vape. DSV telah memuat naik video aksi tersebut di laman Instagram miliknya, @datoserivida.

“Cik B hisap vape? Macam ye ye jer.. Muka sikit punya feeling… Tapi yang penting… Cik B dah berjinak jinak dgn foundations… Kreatifnya dia punya imaginasi… Kejut mama tengok,” tulis DSV. Menerusi video tersebut, DSV merakam aksi Cik B yang kononnya sedang menghisap vape.

Objek yang sedang dihisap oleh Cik B merupakan sebotol bedak asas yang menyerupai bentuk vape. Selepas melakukan aksi menghisap ‘vape’, Cik B melakukan silap mata dan mengeluarkan kapas dari mulutnya. Di akhir video, Cik B mencalitkan bedak asas tersebut ke tangan dan menyapu bedak itu ke muka.

Aksi lawak Cik B nyata menghiburkan hati warganet, terutamanya pengikut laman Instagram DSV. Cik B sering melakukan video-video kreatif dan mengumpul peminat tersendiri di laman Instagram miliknya, @cikb_havoc66 yang kini mengumpul lebih 95,000 pengikut. Sebelum ini, Cik B pernah menghasilkan video kelakar berkenaan dengan topik jejaka yang ingin menghampiri ibunya. Foto: Instagram @datoserivida

PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau semua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.